Nieuwsbrief januari 2023

JANUARI 2023

Voorwoord Joyce Doeze Jager

Beste ouder(s)/verzorger(s),

De vakinhoudelijke begeleiding is gestart in periode 3 en ook hebben de examenleerlingen in hun rooster gezien dat er vanaf periode 3 geoefend gaat worden met het maken van een examen. Hiermee hopen we de leerlingen extra te kunnen helpen bij het leren van de stof en bij het maken van het huiswerk. Ook laten we de examenleerlingen alvast wennen aan het maken van een examen van gemiddeld 2 of 3 uur.

Ook in deze Zwijgerpraat willen wij een aantal collega’s aan u voorstellen. Deze maand zijn de collega’s van het decanaat en de sectie Lichamelijke opvoeding aan het woord.

Hartelijke groet,

Joyce Doeze Jager
conrector a.i.

Decanaat Willem de Zwijger College

Ronald van Velsen – decaan

Het decanaat helpt leerlingen na te denken over hun toekomst en begeleidt en adviseert bij het maken van een keuze voor een vervolgopleiding. Ook begeleiden wij leerlingen in klas 3 bij het maken van hun profielkeuze. We hebben dus niet alleen te maken met leerlingen in de bovenbouw, maar ook met de onderbouw.

Naast het begeleiden van de lessen loopbaanoriëntatie-en begeleiding (LOB) organiseert het decanaat regelmatig activiteiten om leerling na te laten denken over de toekomst. Zo zijn we afgelopen november met 3 havo op bezoek geweest op Hogeschool Windesheim in Almere, waar leerlingen ook de mogelijkheid kregen met studenten in gesprek te gaan, en organiseren wij in mei een beroepenavond waarbij allerlei sprekers over hun beroep komen vertellen.

Het maken van een profielkeuze of het maken van een goede studiekeuze kan een hele klus zijn, maar ik denk dat het als decaan ook belangrijk is om de leerlingen het belang van de keuze te relativeren en een deel van de keuzestress weg te halen. Als leerling heb je misschien het idee dat de keuze die je nu maakt de rest van je leven bepaalt en je nooit meer iets anders kunt doen, terwijl een groot deel van de mensen een beroep hebben waarvoor ze nooit voor hebben gestudeerd. Het is als leerling dan ook belangrijk om met ouders, oom, tantes en buren over hun werk te kletsen en te achterhalen hoe ze ooit tot dat beroep zijn gekomen.

Zelf ben ik na een aantal jaar in de financiële sector te hebben rondgelopen én als stadsgids in Berlijn te hebben gewerkt, overgestapt naar het onderwijs. In eerste instantie had ik hiervoor ook niet gestudeerd (ik heb ooit organisatie antropologie gestudeerd) en zag ik mijzelf tot een aantal jaar geleden ook nooit voor de klas staan. Toch heb ik de stap gezet en ben ik de docentenopleiding gaan doen. Zeg dus nooit nooit!

Na het afronden van de universitaire lerarenopleiding aan de VU in Amsterdam en mijn werkzaamheden aan het Amsterdamse het St.Nicolaaslyceum, ben ik afgelopen schooljaar begonnen als docent maatschappijleer aan Het Willem. Daarbij kon ik ook direct als decaan aan de slag. Dit was (en is)natuurlijk een mooie kans, maar ik moet eerlijk zeggen dat dit in eerste instantie ook best zwaar was. Ik had nog geen ervaring als decaan en ik moest de school nog leren kennen. Ondertussen raak ik steeds meer bekend met de school en vind ik het decanaat ontzettend leuk om te doen.

Marinda Kersbergen – decaan

Ik werk al 8,5 jaar op het Willem als docent Spaans en decaan vwo. Ik ken het Willem al heel lang, want ik ben oud-leerling. Ik vindt het decanaat de leukste baan binnen school, omdat je de leerlingen begeleid bij hun loopbaan en nog meer betrokken bent bij de algemene ontwikkeling van een leerling binnen school dan wanneer ik de leerling alleen Spaans geef. Het belangrijkst is dat je tegenwoordig nog zo vaak kan wisselen van baan dat je studie meer zegt over je interesses en opleidingsniveau. Natuurlijk zal een leerling die geneeskunde minder/niet wisselen, maar iemand die communicatie studeert kan daarna bijvoorbeeld een hele andere kant op gaan.

Een decaan helpt leerlingen in klas 3 bij de profielkeuze. Ik geef voorlichting over de verschillende profielen en vertel over de mogelijkheden. In de bovenbouw organiseer ik allerlei activiteiten om leerlingen kennis te laten maken met het studeren. Zo gaan we met V4 en V5 naar universiteiten en voorlichtingen voor studiekeuze. Veder ik help ook leerlingen die niet geslaagd zijn (gezakt) om te kijken welke opties zij hebben voor het behalen van hun diploma.

In klas 3 hebben we de profielkeuze lessen. Hierin maken leerlingen opdrachten om uit te zoeken welke profielen er zijn en welke interesses zij hebben. Ze interviewen een bovenbouwleerling en hun ouders over hun studiekeuze. Ik klas 6 heb ik gesprekken met leerlingen over hun studiekeuzes en welke interesses zij hebben.

Er is een nieuwsbrief voor de vwo-bovenbouw te vinden op de website van school en voor leerlingen in de LOB Classroom met allerlei handige informatie over studiekeuze activiteiten zoals de data van open dagen, Webinars voor ouders over studiekeuze onderwerpen. Ook zoeken we weer sprekers voor de beroepenavond. Dat is een avond in mei die voor V5 en H4 wordt georganiseerd. De sprekers zijn ouders die het leuk vinden om iets te vertellen over hun beroep maar ook over de weg naar hun studiekeuze. Ook zoeken we ouders die leerlingen kunnen mailen als zij vragen hebben over specifieke beroepen, werkveld of studies.

De verschillende activiteiten van het decanaat in een jaar:

In september heeft V5 LOB lessen waarin zij opzoek gaan naar verschillende open dagen voor een vervolgstudie. In september is voor V6 de Studiekeuze in een dag. Op deze dag komen verschillende studenten vertellen over hun studie, welke fases er zijn in het studiekeuze proces en wat hun afwegingen zijn om voor een studie te kiezen.

In oktober is V4 naar de UVA geweest voor de activiteit Onderzoeker in een dag. Daar kregen de leerlingen mini hoorcolleges, een rondleiding van studenten en een Q&A met studenten. Aan het eind hebben de leerlingen hun mini cultureel antropologische onderzoek afgerond waarin zij keken naar de verschillen en overeenkomsten tussen de middelbare school en de universiteit.

Voor V3 starten in oktober-november de decaanlessen waar zij informatie krijgen over de profielkeuze. Leerlingen maken verschillende opdrachten (interview bovenbouw leerling, ouders, interesse testen enz.).

In december is V3 naar de Wageningen Universiteit and Research geweest om profielkeuze workshops te doen, in gesprek te gaan met studenten over hun profielkeuze en een wandeling over het campus terrein.

V4 heeft deelgenomen aan de Rectors League van de Universiteit Utrecht. Om leerlingen kennis te laten maken met de wetenschap en met verschillende opleidingen, geven Universiteit Utrecht-docenten in de Rectors League gastcolleges op middelbare scholen. Zij vertellen over hun vakgebied aan leerlingen uit 4, 5 en/of 6 vwo. De Rectors League kan bijdragen aan de oriëntatie op een vervolgstudie en als inspiratiebron dienen voor het vinden van een onderwerp voor het profielwerkstuk. De leerlingen konden zelf kiezen welke twee colleges zij wilden volgen in de verschillende vakgebieden van psychologie, economie, biologie en recht.

In januari  heeft V3 een toneelstuk gezien over de kiezen in het kader van de profielkeuze die gemaakt moet worden in februari. Door middel van toneelspel en een interactief contact tijdens de voorstelling spelen de acteurs samen met de leerlingen het toneelstuk. Hoe moet je kiezen, welke keuzestijlen bestaan er, wie zijn je raadgevers en welke motieven heb je om te kiezen.

Sectie Lichamelijke opvoeding

Stellen jullie je eens even voor, hoe lang werk je hier al, wat heb je hiervoor gedaan, waarom heb je voor dit vak gekozen?

Marieke Griffioen: ik werk hier sinds maart 2006, dus al bijna 17 jaar. Hiervoor was ik gymdocent op meerdere basisscholen. Waarom ik voor dit vak gekozen heb is omdat ik heel veel verschillende sporten leuk vind en het daarnaast ook heel leuk vindt om iemand te helpen. Het vak waarbij je deze twee perfect kunt combineren is LO.

Jolien Teunissen: Onlangs ontving ik een prachtige bos bloemen voor mijn 12,5 jubileum in het onderwijs. Sinds vorig schooljaar ben ik werkzaam op het Willem. Lange tijd heb ik met plezier in het speciaal onderwijs gewerkt en op verschillende VO-scholen in Amsterdam.

Waarom LO? Daar kan ik wel pagina’s aan wijden! De afgelopen weken ging het gesprek met mijn mentorleerlingen (H3) over de profielkeuze, dit bracht mij terug naar mijn eigen keuze destijds. Sporten was (en is) mijn uitlaatklep en bij mijn docent LO kon ik altijd terecht. Vrij snel wist ik dat ik het enthousiasme daarvoor over wilde brengen en voor andere van eenzelfde betekenis wilde zijn.

Mark Griffioen: Op het Willem werk ik een blauwe maandag, want ik ben na de kerstvakantie begonnen. Hiervoor heb ik 6,5 jaar gewerkt op het Montessori College in Arnhem. Nog verder terug was ik werkzaam als docent LO op de Vitusmavo en het speciaal onderwijs Koninklijke Visio (cluster 1). Naast mijn werkzaamheden in het onderwijs heb ik een eigen onderneming waarmee ik voornamelijk dienstbaar ben aan het onderwijs met trainingen t.b.v. het welbevinden en meta-cognitie van de organisatie; scholieren én personeel.
Waarom ik voor LO gekozen heb? Als veel sportende scholier vond ik het een worsteling om dagelijks veel te moeten zitten. Van lichamelijke en mentale uitdagingen ging ik aan! Daarbij werd duidelijk dat ik goed uit de voeten kom met sporten. Voor mij vielen alle opleidingen zonder beweging dan ook af, twee opties bleven voor mij over: KCT (Korps Commando Troepen) en de ALO (Academie Lichamelijke Opvoeding). Al snel bleek dat alleen de ALO overbleef, aangezien de medische keuring duidelijk maakte dat mijn ogen niet sterk genoeg waren voor een werkveld binnen defensie. Uitslag medische keuring: fysiek fit, ogen kleurzwak. Voorliefde voor KCT leeft nog steeds, maar als docent LO voel ik me zeker ook als een vis in het water.

Waarom is LO zo belangrijk als vak?

Waarom niet, zouden wij willen stellen! Sporten is leven, emotie, een universele (lichaams-)taal en bovenal een prachtig leermiddel. Ontdekken wie je bent, wat je kwaliteiten zijn, waar je grenzen liggen en wat er gebeurt wanneer je daarbuiten treedt! LO is hèt moment om even uit de stoelbanken te komen. Dit is de manier om breder sociale en emotionele vaardigheden op te doen. Leren samenwerken, elkaar coachen, helpen en je daarbij zekerder voelen in je lijf.

Van jongs af aan sporten en leren hoe je dit integreert in een gezonde leefstijl is van groot belang in je verdere leven. Regelmatig verschijnt er wel een artikel waarin op wetenschappelijke basis wordt uiteengezet waarom bewegen van groot belang is. Wij zijn ervan overtuigd dat motorische vaardigheden een essentiële bijdrage leveren aan de cognitieve ontwikkeling en een positief effect hebben op het mentale welbevinden van onze leerlingen. Ontwikkeling alom!

Wat voor sporten krijgen de leerlingen en doen jullie ook nog extra dingen en waarom dan?

Het lesprogramma dat wij aanbieden kent een doordachte, gevarieerde en opbouwende leerlijn van de brugklas tot aan de examenjaren. Binnen de beweegdomeinen turnen, atletiek, doelspelen, (terug)slagspelen, bewegen & muziek en zelfverdediging komen diverse binnen- en buitensporten aan bod. Daarnaast is er aandacht binnen de talentklas voor externe sporten in de buurt zoals; klimmen, mountainbiken, kickboksen, enzovoorts. Het examenjaar heeft een apart programma, leerlingen kiezen dan uit 8 verschillende profielen bestaande uit vier sporten. Deze zijn samengesteld uit oa: Rugby, yoga, squash, basketbal, padel, fitness en meer.

Hoe is het om met je broer/ zus samen te werken en hoe is het om geen Griffioen te heten?

Jolien: Ik heb een naamswijziging overwogen 😉
Marieke & Mark: We kennen elkaar goed en kunnen goed met elkaar opschieten, werk en privé maakt hierin geen verschil.

Grote Avond 20 en 21 februari in ’t Spant!

De komende weken zijn voor de deelnemers aan de Grote Avond drukke weken. Vanaf september wordt er al geoefend en zijn leerlingen bezig om de musical “Geslaagd” te repeteren. Maar nu komt de uitvoerdatum echt snel dichterbij en moeten teksten geleerd worden, muziek geoefend worden en wordt het decor afgemaakt. De Grote Avond op het Willem kent een lange traditie. De eerste grote avonden vonden plaats in de jaren twintig van de vorige eeuw. Sinds 1982 voeren we de musical op in het Spant. Een reuze ervaring voor iedereen die meedoet. Maandag 6 februari start de kaartverkoop. Kaarten kosten 10 euro per stuk en kunnen via de kaartverkoop van het Spant worden gekocht. De musical van dit jaar is een bewerking van het stuk “Geslaagd” dat eerder is opgevoerd door toneelgezelschap De Papegaai in Laren. Het gaat over:

Merel wacht op de uitslag van het examen. Deze dag is uitgerekend ook de wisseldag van haar familie. Wisseldag? Ja, Merel leeft in een bird nesting gezin: Merel, haar broer en zusjes wonen thuis, haar gescheiden ouders wisselen om de week. Hectisch dus! Er worden voorbereidingen getroffen voor het feest voor Merel. Haar zusjes Saar en Soof zijn bezig met een actie tegen het klimaat. Daan, haar broer, doet duistere zaken met opa. Willemijn de moeder van Merel heeft moeite met het erkennen van haar nieuwe relatie en weet niet of vandaag de juiste dag is om te vertellen dat ze een nieuwe relatie heeft. En dan is er nog Lieke, de dochter van Alexandra, de nieuwe vlam van pa, die alles vlogt om zo een groot aantal volgers te krijgen. Bij Merel speelt de vraag wat ze volgend jaar gaan doen. Haar ouders willen dat ze een tussenjaar in Tanzania doet. Maar wil Merel dat wel of wil ze liever meteen studeren en verhuizen naar een studentenstad met haar vriendje Floris?

Leerlingen van het Willem de Zwijger College en de Vitusmavo hebben de afgelopen maanden hard gewerkt om deze grappige, ontroerende en toffe productie op te kunnen voeren.

Willem de Zwijger College

Nieuwe ‘s-Gravelandseweg 38
1405  HM  Bussum

t: (035) 692 76 00
e: info@wdz.nl

   

Gymnasium   |  Atheneum  |  Havo