Nieuwsbrief juli 2022

JULI 2022

Voorwoord Jan Adels

Toen de laatste lessen erop zaten, richtten veel leerlingen vast en zeker al de blik op de zomervakantie. Toch zijn er sindsdien nog allerlei leuke en interessante dingen gebeurd, zoals de  diploma-uitreikingen en de sportieve en creatieve kennismakingsactiviteiten voor leerlingen van de Vitusmavo en van het Willem.

Achter de schermen wordt ondertussen hard gewerkt om ervoor te zorgen dat we het nieuwe schooljaar goed kunnen starten. Zo wordt er een organisatiebureau gevormd dat zich bezighoudt met de roostering, de planning en de inzet van docenten voor het Willem, de Vitusmavo en het Montessori Lyceum Gooise Meren. Onlangs is hiervoor een hoofd geworven. Zij heet Sarah de Boer en gaat na de zomervakantie bij ons aan de slag.

En voor veel leerlingen heel belangrijk: vanaf het nieuwe schooljaar gaan we de catering anders aanpakken. Wij hebben de leerlingen gevraagd wat zij belangrijk vinden aan de catering. Hieruit bleek dat velen graag goedkopere broodjes willen kopen. Dit gaan we realiseren. Zodoende stoppen we met het uitbesteden van de catering en gaan we dit voortaan doen met mensen die bij ons in dienst zijn.

Ik wens u een fijne zomervakantie toe!

Met vriendelijke groeten,

Jan Adels
rector Willem de Zwijger College

DNA vouwen bij Big History:
Origami in de natuur, voor VWO 3

Een mooi voorbeeld hoe de lessen Big History aangeboden worden. Hieronder treft u een stukje uit de les aan. “Origami is het woord voor Japanse vouwkunst. Leuk om te weten maar wat heb ik daarmee? Welnu, je staat er misschien niet meteen bij stil maar vouwkunst is overal. In de natuur, in je eigen lichaam, in het universum, overal.

De knoppen van beukenbomen zijn perfect in elkaar gevouwen, de blaadjes van bloemen net zo. Bladeren van andere bomen, vleugels van vlinders, bijen en vliegen zijn perfect opgevouwen voordat ze zich ontvouwen. Zelfs het menselijk lichaam ontkomt niet aan allerlei vouwpatronen; menselijke hersenen zijn op zo’n manier opgevouwen dat ze eigenlijk een heel groot oppervlak hebben maar toch in een kleine ruimte (schedel) passen. Dit geldt ook voor je darmen of eiwitten in je lichaam. Voor DNA geldt dit dubbel en dwars; het is een gigantisch molecuul dat heel nauwkeurig zit opgevouwen in elke cel van je lichaam.

De wetten van het vouwen zijn bepalend voor bijna elk aspect van ons leven, vanaf het heelal tot en met moleculen in ons lichaam. Origami is trouwens geen uitvinding omdat de natuur om ons heen het al de gehele tijd doet”.

Leuk he, weet u dat ook weer!

Begeleidingstraject voor H4 leerlingen

Voor een aantal leerlingen die behoefte hebben aan een extra begeleidingstraject is het traject MILS gestart. MILS staat voor Meer Inzicht in Leer Strategieën. In een relatief kort tijdsbestek kun je met de MILS leervoorkeuren van leerlingen inzichtelijk maken. De MILS kijkt naar 6 dimensies: woordslim / luisterslim / beeldslim / stappen denken / beweging nodig / samen leren. De uitkomsten van het MILS onderzoek wordt met de leerlingen besproken om hen meer inzicht te geven in hoe zij het beste kunnen leren en optimaal gebruik kunnen maken van hun sterke kanten.

Leerlingen leren o.a. om (beter) te plannen en aantekeningen en/of samenvattingen te maken. Ook leren de leerlingen hoe zij toetsen het beste kunnen voorbereiden. Dit alles wordt goed afgestemd op de profielen van deze leerlingen. Echt maatwerk dus!

De reacties van de leerlingen zijn hartverwarmend. Ze herkennen zich goed in hun profielen en krijgen zo meer inzicht in wat wel werkt of wat juist helemaal niet werkt.

Erasmus+ project

Een aantal leerlingen doet mee aan ons internationaliseringsproject. U heeft hier in een vorige Zwijgerpraat vast meer over gelezen. In mei waren we in Sergovia in Spanje. Een prachtige stad met veel romaanse gebouwen. Hier werken de leerlingen verder aan het webtools project.

Corona Gezondheidsmonitor Schoolprofiel Willem de Zwijger College

Normaliter voeren alle GGD ’en in Nederland eens in de 4 jaar een grootschalig onderzoek uit naar de gezondheid en het welbevinden van jongeren in het regulier voortgezet onderwijs. Vanwege de coronacrisis is er in het najaar van 2021 een extra editie van dit onderzoek ingelast: de Corona Gezondheidsmonitor Jeugd 2021. De gegevens van deze extra meting zijn vergeleken met voorgaande metingen, hierdoor ontstaat een goed beeld van de impact van corona op de fysiek en mentale gezondheid van jongeren.

Kernboodschappen van de Corona gezondheidsmonitor:

  • De meeste leerlingen op het Willem voelen zich gelukkig en gezond hoewel hun geluksgevoel tijdens de coronaperiode is gedaald.
  • Relatief veel leerlingen (83%) hebben één of meerdere corona-gerelateerde gebeurtenis(sen) meegemaakt. Een kwart van de leerlingen geeft aan nu nog last te hebben van deze gebeurtenissen.
  • De helft van de leerlingen geeft aan stress te hebben. Daarnaast heeft een kwart psychische klachten en heeft 14% wel eens suïcidale gedachten. Ook geeft de helft aan prestatiedruk te ervaren. Deze cijfers zijn gestegen ten opzicht van 2019 maar lager dan regionaal.
  • Leerlingen van het Willem zijn relatief weerbaar en veerkrachtig en het merendeel heeft veel vertrouwen in de toekomst.
  • Het percentage leerlingen dat aangeeft op school bij iemand terecht te kunnen als hij/zij ergens mee zit is lager dan in 2019. Ook geven minder leerlingen aan thuis over problemen te kunnen praten.
  • Gebruik van alcohol, softdrugs en roken onder leerlingen op het Willem is gestegen vergeleken met 2019 en is hoger dan regionaal. Het percentage leerlingen dat aangeeft dat er geblowd en gedeald wordt op en rondom school is lager dan in 2019 en lager dan regionaal.

Er is een afspraak gemaakt met de onderzoekers van GGD GM , de jeugdarts, onze zorg coördinator en afdelingsleider om het schoolprofiel verder te bespreken.

Veldwerk Aardrijkskunde

Regelmatig kunnen onze leerlingen naar buiten om interessant veldwerk te doen voor het vak aardrijkskunde. Hieronder treft u een kleine impressie aan. Leerlingen waren bij de Maeslantkering, pier Hoek van Holland, Culemborg en onderzochten de kustbescherming, wateroverlast stedelijk laag gelegen gebieden en nog veel meer.

Willem de Zwijger College

Nieuwe ‘s-Gravelandseweg 38
1405  HM  Bussum

t: (035) 692 76 00
e: info@wdz.nl

   

Gymnasium   |  Atheneum  |  Havo