Nieuwsbrief mei 2023

MEI 2023

Voorwoord Joyce Doeze Jager

Beste ouder(s)/verzorger(s),

Periode 4 is alweer in volle gang en CE tijdvak 1 ligt inmiddels achter ons. De examenleerlingen hebben hard gewerkt en zijn nu aan het genieten van een welverdiende vakantie! Onze 4 havo en 5 vwo leerlingen zijn in april op reis geweest en hebben met elkaar veel plezier beleefd en nieuwe ervaringen opgedaan, zoals u kunt lezen in deze Zwijgerpraat. De leerlingen die nog geen vakantie hebben zijn bezig met de laatste periode om ook het schooljaar goed te kunnen afsluiten.

Overigens merken wij dat ouders en leerlingen vragen hebben over het docententeam voor het nieuwe schooljaar. Dit kunnen wij ons heel goed voorstellen. Daarom sturen wij u hierover volgende week een aparte brief.

Hartelijke groet,

Joyce Doeze Jager
conrector a.i.

Werkweek 4 havo en 5 vwo

Parijs 4 havo

Op 17 april vertrok 4 havo ’s ochtends vroeg naar de prachtige stad Parijs. Na een vlotte en zeer comfortabele busrit kwamen we mooi op tijd aan bij het hostel. Nadat alle leerlingen hun kamers hadden verkend en we gezamenlijk in het hostel hadden gegeten, vertrokken we met de metro naar Bateaux Mouches. Daar kregen de leerlingen met een boottocht over de Seine vast een eerste indruk van de stad die ze deze week beter zouden leren kennen. Doordat de zon onderging en de lampjes op de Eiffeltoren aan gingen, eindigden we de tocht met een prachtig uitzicht.

De volgende ochtend zijn we in alle vroegte vertrokken naar de Sacre Coeur, waar de leerlingen, na een enorme hoeveelheid trappen opgeklommen te zijn, dit mooie bouwwerk van dichtbij konden bekijken. Na een kort bezoek hebben we door de wijk Montmartre gewandeld en konden we genieten van de schilders die op het plein te vinden waren.

’s Middags zijn we onder begeleiding van een gids langs andere belangrijke plekken in de stad gelopen waaronder de Notre Dame, het steegje waar de guillotine ooit stond en werd gebruikt, het Louvre en de oudste boekhandel Shakespeare and Company waar veel (nu) beroemde schrijvers mochten logeren tijdens het schrijven van hun boeken. Na het avondeten zijn we vervolgens vanaf Les Halles via de Champs Elysees naar de Arc de Triomph gelopen. Het was een lange dag, we hebben meer dan 25 kilometer gelopen, maar ook ontzettend veel gezien, ervaren en geleerd.

Woensdagochtend zijn met de bus naar het Paleis van Versailles gereden om ook hier een bezoek aan te brengen. Helaas was het erg druk, maar de leerlingen hebben toch een goede impressie gekregen van dit prachtige paleis met zijn weelderige kamers en beeldschone tuinen. Doordat er veel in originele staat behouden is gebleven kregen we echt een goede indruk van hoe het er in die tijd uit moest hebben gezien, zowel van buiten als van binnen. In de middag hebben de leerlingen zelfstandig de stad mogen verkennen.

Na het eten hebben we nog een avondtour door de stad gemaakt, ook hier onder leiding van een Nederlandstalige gids. We hebben tijdens deze wandeling de wijk le Marais verkent en onder andere de Joodse wijk en het plein Place des Vosges waar prachtige (en hele dure) woningen stonden bezocht.

De laatste dag hebben we ’s ochtends de Catacomben bezocht waar de beenderen van ongeveer zes miljoen Parijzenaren zijn ondergebracht. De beenderen liggen verspreid in ondergrondse tunnels waar we gezamenlijk doorheen gelopen zijn. Na dit indrukwekkend bezoek zijn we terug gereden naar Bussum.

Kortom: het was een geweldige werkweek: we hadden prachtige weer, hebben enorm veel van de stad Parijs gezien en hebben veel gelachen en elkaar beter leren kennen.

Berlijn 5 vwo

Van zondag 16 tot vrijdag 21 april zijn onze V5 leerlingen met elkaar op werkweek geweest naar Berlijn. Zondagochtend om 10.00 vertrok een bus gevuld met zo’n 70 leerlingen en 5 docenten voor een aardig lange rit naar de Duitse hoofdstad. Maar de stemming zat er goed in en het verkeer zat mee, dus de reis verliep prima.

Nadat iedereen zich geïnstalleerd had in zijn of haar hotelkamer, was er tijd voor een eerste verkenning van Berlijn. De beroemde Alexander Platz lag op loopafstand van het hotel en de East Side Gallery, een restant van de muur met mooie graffiti was ook de moeite van het bekijken waard.

De dagen die volgden waren gevuld met excursies, stadswandelingen en ’s avonds gezamenlijke etentjes. Het Olympisch Stadion, de Brandenburger Tor, het Museumsinsel en de Reichstag passeerden zo de revue, evenals de indrukwekkende Gedächtniskirche.

Een bijzondere ervaring was het bezoek aan de voormalige gevangenis Lernort Keibelstraβe. Behalve dat deze gevangenis vaak in films wordt gebruikt, werd hier ook duidelijk hoe het in de tijd van de Koude Oorlog vaak afliep met mensen die in opstand kwamen tegen het bewind.

Een deel van de leerlingen bracht een bezoek aan het mooie Potsdam, terwijl de andere leerlingen het Mauerpark en de Bernauer Straβe bezochten, waar de tragische historie van de Berlijnse muur nog goed terug te vinden is.

Een ander indrukwekkend bezoek was dat aan concentratiekamp Sachsenhausen. De laatste dag stond er weer een vrolijkere activiteit op het programma, namelijk een fietstoer onder leiding van een gids door de stad. In ruim drie uur en met heerlijk weer fietsten we langs alle mooie en beroemde plekken van de stad. Een mooie afsluiting van de werkweek, want nadat iedereen ergens nog wat gegeten had, was het al weer tijd voor de terugreis en stonden we vrijdagochtend heel vroeg weer voor de school.

Decanaat

Vanuit het decanaat vwo organiseerden we meerdere activiteiten om leerlingen kennis te laten maken met verschillende opties in het vervolg onderwijs. Hieronder een chronologische volgorde van de activiteiten die zijn doorlopen.

In september heeft V5 LOB lessen gevolgd waarin zij op zoek zijn gegaan naar verschillende open dagen voor een vervolgstudie. Er zijn gesprekken geweest met de decaan en de leerlingen hebben opdrachten gemaakt om weer een stap verder te komen in het studiekeuzeproces.

In september is voor V6 de Studiekeuze in een dag georganiseerd. Op deze dag komen verschillende studenten vertellen over hun studie, welke fases er zijn in het studiekeuze proces en wat hun afwegingen zijn om voor een studie te kiezen.

In oktober is V4 naar de UVA geweest voor de activiteit Onderzoeker in een dag. Daar kregen de leerlingen mini hoorcolleges, een rondleiding van studenten en een Q&A met studenten. Aan het eind hebben de leerlingen hun mini-cultureel antropologische onderzoek afgerond waarin zij keken naar de verschillen en overeenkomsten tussen de middelbare school en de universiteit.

Voor V3 zijn in oktober-november de decaanlessen gestart waar zij informatie hebben gekregen over de profielkeuze. Leerlingen maken verschillende opdrachten (interview bovenbouw leerling, ouders, interesse testen enz.)

In december is V3 naar de Wageningen Universiteit and Research geweest om profielkeuze workshops te doen, in gesprek te gaan met studenten over hun profielkeuze en een wandeling over het campus terrein.

In december heeft V4 deelgenomen aan de Rectors League van de Universiteit Utrecht. Om leerlingen kennis te laten maken met de wetenschap en met verschillende opleidingen, geven Universiteit Utrecht-docenten in de Rectors League gastcolleges op middelbare scholen. Zij vertellen over hun vakgebied aan leerlingen uit 4, 5 en/of 6 vwo. De Rectors League kan bijdragen aan de oriëntatie op een vervolgstudie en als inspiratiebron dienen voor het vinden van een onderwerp voor het profielwerkstuk. De leerlingen konden zelf kiezen welke twee colleges zij wilden volgen in de verschillende vakgebieden van psychologie, economie, biologie en recht.

Veel leerlingen in V5 willen een spreker die een boodschap heeft. In december was Jack Keizer te gast op school om over het leven van zijn twee zoons te praten. Jack geeft zelf les op het Trinitas College en naast zijn werk als docent, vertelt hij zijn levensverhaal over zijn twee zonen. In zijn familie is een gapend gat ontstaan door het overlijden van zijn twee kinderen. Hij heeft het zijn levensdoel gemaakt om leerlingen voorlichting te geven over de gevaren van drugs en over de geestelijke gezondheid bij jongeren.

In januari  heeft V3 een toneelstuk gezien over de keuzes in het kader van de profielkeuze die gemaakt moet worden in februari. Door middel van toneelspel en een interactief contact tijdens de voorstelling spelen de acteurs samen met de leerlingen het toneelstuk.

Hoe moet je kiezen, welke keuzestijlen bestaan er, wie zijn je raadgevers en welke motieven heb je om te kiezen. Het belangrijkst is dat je tegenwoordig nog zo vaak kan wisselen van baan dat je studie meer iets zegt over je interesses en opleidingsniveau.

Ouderraad

Tot onze spijt heeft de ouderraad van onze school de werkzaamheden beëindigd. Als reden hiervoor vermelden de leden van de ouderraad dat zij zich niet voldoende serieus genomen voelen als klankbord van de ouders in deze roerige tijd van de school.

Wij vinden het bijzonder spijtig dat de ouderraad hiertoe heeft besloten. Wij constateerden echter ook dat de – voormalige – ouderraad en de schoolleiding verschillend aankijken tegen de rol die een ouderraad van een VO-school heeft.

Willem de Zwijger College

Nieuwe ‘s-Gravelandseweg 38
1405  HM  Bussum

t: (035) 692 76 00
e: info@wdz.nl

   

Gymnasium   |  Atheneum  |  Havo