Nieuwsbrief juli 2022

JULI 2022

Voorwoord Jan Adels

Toen de laatste lessen erop zaten, richtten veel leerlingen vast en zeker al de blik op de zomervakantie. Toch zijn er sindsdien nog allerlei leuke en interessante dingen gebeurd, zoals de  diploma-uitreikingen en de sportieve en creatieve kennismakingsactiviteiten voor leerlingen van de Vitusmavo en van het Willem.

Achter de schermen wordt ondertussen hard gewerkt om ervoor te zorgen dat we het nieuwe schooljaar goed kunnen starten. Zo wordt er een organisatiebureau gevormd dat zich bezighoudt met de roostering, de planning en de inzet van docenten voor het Willem, de Vitusmavo en het Montessori Lyceum Gooise Meren. Onlangs is hiervoor een hoofd geworven. Zij heet Sarah de Boer en gaat na de zomervakantie bij ons aan de slag.

En voor veel leerlingen heel belangrijk: vanaf het nieuwe schooljaar gaan we de catering anders aanpakken. Wij hebben de leerlingen gevraagd wat zij belangrijk vinden aan de catering. Hieruit bleek dat velen graag goedkopere broodjes willen kopen. Dit gaan we realiseren. Zodoende stoppen we met het uitbesteden van de catering en gaan we dit voortaan doen met mensen die bij ons in dienst zijn.

Ik wens u een fijne zomervakantie toe!

Met vriendelijke groeten,

Jan Adels
rector Willem de Zwijger College

DNA vouwen bij Big History:
Origami in de natuur, voor VWO 3

Een mooi voorbeeld hoe de lessen Big History aangeboden worden. Hieronder treft u een stukje uit de les aan. “Origami is het woord voor Japanse vouwkunst. Leuk om te weten maar wat heb ik daarmee? Welnu, je staat er misschien niet meteen bij stil maar vouwkunst is overal. In de natuur, in je eigen lichaam, in het universum, overal.

De knoppen van beukenbomen zijn perfect in elkaar gevouwen, de blaadjes van bloemen net zo. Bladeren van andere bomen, vleugels van vlinders, bijen en vliegen zijn perfect opgevouwen voordat ze zich ontvouwen. Zelfs het menselijk lichaam ontkomt niet aan allerlei vouwpatronen; menselijke hersenen zijn op zo’n manier opgevouwen dat ze eigenlijk een heel groot oppervlak hebben maar toch in een kleine ruimte (schedel) passen. Dit geldt ook voor je darmen of eiwitten in je lichaam. Voor DNA geldt dit dubbel en dwars; het is een gigantisch molecuul dat heel nauwkeurig zit opgevouwen in elke cel van je lichaam.

De wetten van het vouwen zijn bepalend voor bijna elk aspect van ons leven, vanaf het heelal tot en met moleculen in ons lichaam. Origami is trouwens geen uitvinding omdat de natuur om ons heen het al de gehele tijd doet”.

Leuk he, weet u dat ook weer!

Begeleidingstraject voor H4 leerlingen

Voor een aantal leerlingen die behoefte hebben aan een extra begeleidingstraject is het traject MILS gestart. MILS staat voor Meer Inzicht in Leer Strategieën. In een relatief kort tijdsbestek kun je met de MILS leervoorkeuren van leerlingen inzichtelijk maken. De MILS kijkt naar 6 dimensies: woordslim / luisterslim / beeldslim / stappen denken / beweging nodig / samen leren. De uitkomsten van het MILS onderzoek wordt met de leerlingen besproken om hen meer inzicht te geven in hoe zij het beste kunnen leren en optimaal gebruik kunnen maken van hun sterke kanten.

Leerlingen leren o.a. om (beter) te plannen en aantekeningen en/of samenvattingen te maken. Ook leren de leerlingen hoe zij toetsen het beste kunnen voorbereiden. Dit alles wordt goed afgestemd op de profielen van deze leerlingen. Echt maatwerk dus!

De reacties van de leerlingen zijn hartverwarmend. Ze herkennen zich goed in hun profielen en krijgen zo meer inzicht in wat wel werkt of wat juist helemaal niet werkt.

Erasmus+ project

Een aantal leerlingen doet mee aan ons internationaliseringsproject. U heeft hier in een vorige Zwijgerpraat vast meer over gelezen. In mei waren we in Sergovia in Spanje. Een prachtige stad met veel romaanse gebouwen. Hier werken de leerlingen verder aan het webtools project.

Corona Gezondheidsmonitor Schoolprofiel Willem de Zwijger College

Normaliter voeren alle GGD ’en in Nederland eens in de 4 jaar een grootschalig onderzoek uit naar de gezondheid en het welbevinden van jongeren in het regulier voortgezet onderwijs. Vanwege de coronacrisis is er in het najaar van 2021 een extra editie van dit onderzoek ingelast: de Corona Gezondheidsmonitor Jeugd 2021. De gegevens van deze extra meting zijn vergeleken met voorgaande metingen, hierdoor ontstaat een goed beeld van de impact van corona op de fysiek en mentale gezondheid van jongeren.

Kernboodschappen van de Corona gezondheidsmonitor:

  • De meeste leerlingen op het Willem voelen zich gelukkig en gezond hoewel hun geluksgevoel tijdens de coronaperiode is gedaald.
  • Relatief veel leerlingen (83%) hebben één of meerdere corona-gerelateerde gebeurtenis(sen) meegemaakt. Een kwart van de leerlingen geeft aan nu nog last te hebben van deze gebeurtenissen.
  • De helft van de leerlingen geeft aan stress te hebben. Daarnaast heeft een kwart psychische klachten en heeft 14% wel eens suïcidale gedachten. Ook geeft de helft aan prestatiedruk te ervaren. Deze cijfers zijn gestegen ten opzicht van 2019 maar lager dan regionaal.
  • Leerlingen van het Willem zijn relatief weerbaar en veerkrachtig en het merendeel heeft veel vertrouwen in de toekomst.
  • Het percentage leerlingen dat aangeeft op school bij iemand terecht te kunnen als hij/zij ergens mee zit is lager dan in 2019. Ook geven minder leerlingen aan thuis over problemen te kunnen praten.
  • Gebruik van alcohol, softdrugs en roken onder leerlingen op het Willem is gestegen vergeleken met 2019 en is hoger dan regionaal. Het percentage leerlingen dat aangeeft dat er geblowd en gedeald wordt op en rondom school is lager dan in 2019 en lager dan regionaal.

Er is een afspraak gemaakt met de onderzoekers van GGD GM , de jeugdarts, onze zorg coördinator en afdelingsleider om het schoolprofiel verder te bespreken.

Veldwerk Aardrijkskunde

Regelmatig kunnen onze leerlingen naar buiten om interessant veldwerk te doen voor het vak aardrijkskunde. Hieronder treft u een kleine impressie aan. Leerlingen waren bij de Maeslantkering, pier Hoek van Holland, Culemborg en onderzochten de kustbescherming, wateroverlast stedelijk laag gelegen gebieden en nog veel meer.

Willem de Zwijger College

Nieuwe ‘s-Gravelandseweg 38
1405  HM  Bussum

t: (035) 692 76 00
e: info@wdz.nl

   

Gymnasium   |  Atheneum  |  Havo

Juni 2022

JUNI 2022

Voorwoord Joyce Doeze Jager

We zijn begonnen aan de laatste weken van het schooljaar waarin er nog een aantal belangrijke gebeurtenissen plaatsvinden, zoals de uitslagen van de eindexamens, de laatste toetsweken en de overgangsvergaderingen. Onlangs heeft u een overzicht gekregen van al deze belangrijke data en u weet dus ook wat uw zoon of dochter nog te wachten staat. In deze Zwijgerpraat leggen wij uit welk extra onderwijsaanbod wij hebben in de periode tot aan de zomervakantie. Bovendien willen wij uw medewerking vragen en lichten we enkele besluiten toe die betrekking hebben op volgend schooljaar. We hebben nog enkele intensieve en spannende weken te gaan tot de zomervakantie. We zijn van plan om daar samen met onze leerlingen een succes van te maken en uw hulp kunnen we hier goed bij gebruiken! Heeft u een vraag naar aanleiding van deze Zwijgerpraat, neemt u dan contact op met de mentor van uw kind of met zijn of haar afdelingsleider.

Hartelijke groet,
Joyce Doeze Jager, conrector a.i.

Periode 4

Inmiddels zitten we in periode 4 en is iedereen hard aan het werk om het schooljaar tot een goed einde te brengen. Het is onze verantwoordelijkheid en taak om ervoor te zorgen dat uw kinderen goed voorbereid de laatste toetsweek ingaan. Dit houdt in dat zij uitleg hebben gekregen over de volledige stof volgens de studiewijzers en/of PTO, maar ook dat er gewerkt is in de klassen aan het welzijn van de leerlingen. Door middel van de banduren en bijlessen hebben we de leerlingen ondersteund bij het inhalen en wegwerken van de corona-achterstanden. Daarnaast is er continu aandacht geweest voor het welzijn van onze leerlingen. We zien dat zij weer meer vertrouwen krijgen in zichzelf en dat de energie ook weer terugkomt om het schooljaar goed te kunnen afronden. We hebben de afgelopen weken gelukkig weer veel leuke schooluitjes en excursies mogen beleven, zoals u hebben kunnen lezen in de voorgaande Zwijgerpraat. Echter, we zijn er nog niet. Juist nu is het belangrijk om de leerlingen te helpen met de laatste loodjes en om gefocust te blijven tot het eind van het schooljaar.

Tussen nu en de zomervakantie organiseren we de volgende extra activiteiten om leerlingen te helpen bij het realiseren van zo goed mogelijke onderwijsresultaten:

  • de banduren en bijlessen lopen door in periode 4;
  • er is huiswerkbegeleiding op maandag, dinsdag en donderdag (15.00 – 17.00 uur);
  • kernweekenden: zaterdag 11 juni en zaterdag 18 juni voor de klassen 4H, 4V en 5V. Dit houdt extra ondersteuning in voor de vakken Nederlands (havo 4), Engels en wiskunde, aangeboden door studenten. Elke niveau heeft een eigen programma aangepast op de desbetreffende toets van de toetsweek.

Overigens zijn er in de laatste schoolweken ook leuke schooluitjes gepland. Over de exacte dagen en tijden volgt later een bericht.

Wij willen u vragen ons met de volgende zaken te helpen:

  • de afgelopen maanden kregen wij van sommige leerlingen en ouders kritiek op de manier waarop bepaalde banduren werden ingevuld. Deze kritiek hebben wij ons aangetrokken en zij helpt ons bij het streven naar kwalitatief goede reguliere lessen en banduren. Hiertoe voeren we gesprekken met collega’s en gaan we op lesbezoek. Dit neemt niet weg dat het volgen van de banduren niet vrijblijvend is en daar is een reden voor: de banduren en KWT-uren (Keuze Werk Tijd) helpen leerlingen betere onderwijsresultaten te behalen. Wij willen u dan ook vragen uw zoon of dochter te stimuleren deel te nemen aan de banduren en KWT-uren;
  • de huiswerkbegeleiding op maandag, dinsdag en donderdag wordt niet druk bezocht. Dit is jammer, want tijdens de huiswerkbegeleiding kunnen de leerlingen rustig studeren in een lokaal onder begeleiding van een onderwijsassistent die hen kan helpen met bijvoorbeeld de planning en leervaardigheden. Wij stellen het op prijs als u hierover met uw zoon of dochter thuis in gesprek gaat;
  • we realiseren ons dat we met de bijlessen op de zaterdagen in juni aan de vrije dagen van onze leerlingen komen. We hebben hiervoor gekozen omdat de tijd om achterstanden in te halen kort is. We hopen van harte dat u dit initiatief thuis heeft gestimuleerd en uw kind hiervoor heeft aangemeld.

Schooljaar 2022-2023

Zoals eerder aangegeven zal de directie volgend schooljaar hetzelfde blijven en bestaan uit Joyce Doeze Jager (conrector) en Jan Adels (rector). Daarnaast zal het MT worden gevormd door drie afdelingsleiders, namelijk Lynda Rabbah, Kees Hasenaar en Bert Tijhuis. Bert Tijhuis werkt momenteel op tijdelijke basis als afdelingsleider van de VWO bovenbouw op het Vituscollege. Hij wordt voor de periode van 1 jaar toegevoegd aan het MT van het Willem de Zwijger College. We hebben er alle vertrouwen in dat Bert een grote aanwinst zal zijn voor onze school en een goede bijdrage kan leveren aan onder andere de kwaliteit onderwijs. We hebben juist voor hem gekozen, omdat hij een ervaren schoolleider is en omdat hij veel ervaring heeft met examinering.

De klassen worden als volgt over de drie afdelingsleiders verdeeld: Lynda Rabbah wordt afdelingsleider van alle tweede en derde klassen. Bert Tijhuis neemt alle vierde klassen en 5 HAVO onder zijn hoede. Klas 5 & 6 VWO zullen worden geleid door Kees Hasenaar.

Inmiddels zijn de voorbereidingen voor de inhuizing van de Vitusmavo in volle gang. Er vinden voortdurend gesprekken plaats tussen beide scholen over, bijvoorbeeld, de lokalenverdeling, lestijden en verhuisplannen. Elders in deze Zwijgerpraat kunt u meer hierover lezen.

Volgend schooljaar bieden wij geen banduren meer aan en wordt de lesduur gewijzigd van 50 naar 60 minuten. Hiermee bieden we meer onderwijstijd aan per vak, waardoor een kwaliteitsverbetering van de vakles en meer rust in het rooster kunnen worden gerealiseerd.

Echter, de extra ondersteuning in de vorm van huiswerkbegeleiding en bijlessen wordt volgend schooljaar voortgezet om de leerlingen zo goed mogelijk te helpen bij het wegwerken van de achterstanden vanwege corona. Als vanzelfsprekend monitort de mentor de voortgang van uw zoon of dochter en wordt u op de hoogte gehouden over de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Aan het begin van het nieuwe schooljaar worden er ouderavonden georganiseerd per leerjaar en wordt alle benodigde informatie hierover verstrekt.

Kennismaking leerlingen Vitusmavo en het Willem

Per 1 augustus 2022 verhuizen de leerlingen van de Vitusmavo naar het pand van het Willem de Zwijger College. De leerlingen van de Vitusmavo van het huidige leerjaar (1 t/m 3, ca. 200 leerlingen) gaan samen met de leerlingen van het Willem het pand gebruiken. Om de kennismaking in goede banen te leiden is een projectgroep opgericht die zich heeft gebogen over de manier waarop de kennismaking tussen de leerlingen van de Vitusmavo en het Willem gaat plaatsvinden.

Tijdens de mentorlessen op het Willem wordt de komende weken aandacht besteed aan de verhuizing. De leerlingen van de Vitusmavo krijgen een rondleiding op het Willem. De leerlingen worden wegwijs gemaakt met het gebouw: de lokalen waar zij les zullen krijgen, de mediatheek, de aula, de fietsenstalling en sportzalen. Deze rondleiding zal eind juni plaatsvinden.

Aan het einde van dit schooljaar wordt voor de leerlingen van de Vitusmavo en het Willem een gezamenlijke activiteit georganiseerd. Deze kennismakingsactiviteiten worden per leerjaar aangeboden op een externe locatie en plaatsvinden eind juni/begin juli.

Ook bij de start van het volgend schooljaar, tijdens de introductieweek, wordt er verder aandacht besteed aan kennismakingsactiviteiten naast de reguliere activiteiten die aan het begin van het schooljaar plaatsvinden.

Werkweken

In de week voor de meivakantie waren veel van onze leerlingen op werkweek. U treft hieronder een mooie compilatie aan van hun ervaringen en avonturen.

Werkweek Parijs 4 havo 19-23 april

Na goed te zijn uitgerust tijdens het lange paasweekend, vertrok een deel van 4 havo dinsdagochtend naar de prachtige stad Parijs. Na een vlotte en zeer comfortabele busrit kwamen we mooi op tijd aan bij het hostel. Nadat alle leerlingen hun kamers hadden verkend en we gezamenlijk in het hostel hadden gegeten, vertrokken we met de metro naar Bateaux Mouches. Daar kregen de leerlingen met een boottocht over de Seine vast een eerste indruk van de stad die ze deze week beter zouden leren kennen. Doordat de zon onderging en de lampjes op de Eiffel toren aan gingen, eindigden we de tocht met een prachtig uitzicht.

De volgende ochtend zijn we in alle vroegte vertrokken naar de Sacre Coeur, waar de leerlingen met een treintje naar boven konden om dit prachtige bouwwerk van dichtbij te bekijken. Na een kort bezoek hebben we door de wijk Montmartre gewandeld en konden we genieten van de schilders die op het plein te vinden waren en natuurlijk mocht een bezoekje aan de Moulin Rouge ook niet ontbreken.

’s Middags zijn we onder begeleiding van een gids langs andere belangrijke plekken in de stad gelopen waaronder de Notre Dame, het steegje waar de guillotine ooit stond en werd gebruikt, het Louvre, de studentenwijken en nog veel meer. Het was een lange, maar zeer leerzame wandeling. Na het avondeten zijn we vervolgens vanaf Les Halles via de Champs Elysees naar de Arc de Triomph gelopen. Het was een lange dag, we hebben 25 kilometer gelopen, maar ook ontzettend veel gezien, ervaren en geleerd.

Na een vrije donderdagochtend zijn we vanaf de Opera met de bus naar het Paleis van Versailles gereden om ook hier een bezoek aan te brengen. Helaas was het erg druk, maar de leerlingen hebben toch een goede impressie gekregen van dit prachtige paleis met zijn weelderige kamers en beeldschone tuinen. Doordat er veel in originele staat behouden is gebleven kregen we echt een goede indruk van hoe het er in die tijd uit moest hebben gezien, zowel van buiten als van binnen.

Na het eten hebben we met de bus nog een avondtour door de stad gemaakt, ook hier onder leiding van een Nederlandstalige gids. De leerlingen hadden lopend al veel gezien, maar tijdens deze tocht kregen ze een beter beeld van de gehele stad en waar alles zich bevond ten opzichte van elkaar. De tour werd afgesloten met een korte stop aan de voet van de Eiffeltoren.

De laatste dag hebben we Parijs achter ons gelaten en zijn we nog even los gegaan in Disney Land. Waar de leerlingen diverse attracties hebben bezocht, de parade meermalen hebben zien langskomen en ze vooral veel hebben gelachen.

Kortom: het was een geweldige werkweek: we hadden prachtige weer, hebben enorm veel van de stad Parijs gezien en hebben veel gelachen en elkaar beter leren kennen.

Frankrijk surfen in de regen

Liefelijk Engeland

Malaga

Bezoek aan het Rijksmuseum van oudenheden in Leiden

Het was een leuke dag. De leerlingen hebben veel ontdekt over de Grieken, de Egyptenaren en over de Romeinen in Nederland. Er stonden prachtige kunst- en gebruiksvoorwerpen uit de oudheid die we bestudeerd hebben. De leerlingen zijn eerst zelfstandig op pad gegaan in het museum en diverse vragen beantwoord. Aan het eind van de dag was er nog een leerzame rondleiding.

Willem de Zwijger College enthousiast in actie voor voedselbank
Artikel BussumsNieuws

’Je bent maar een paar loonbriefjes verwijderd van armoede’

Foto: © Bob Awick

Leerlingen van het Willem De Zwijger college halen goederen op voor de voedselbank.

Het zal je maar gebeuren dat je moet aankloppen bij de Voedselbank. Voor veel mensen is dit de realiteit. Ook in de Gooise Meren. Momenteel worden bijna vijftig gezinnen – 92 personen waaronder 26 kinderen – in Naarden, Bussum en de Hilversumse Meent geholpen door de voedselbank.

Bedankbrief van de voedselbank

Bussum, 6 mei 2022,

Beste leerlingen en docenten van 2 en 3 HAVO van het Willem de Zwijgercollege. Namens de voedselbank willen wij jullie nogmaals heel hartelijk dank zeggen voor de fantastische actie die jullie in de week van 19 t/m 22 april hebben georganiseerd.

Wij zijn onder de indruk van het bereikte resultaat. Jullie hadden hoge doelen gesteld en die zijn zeker bereikt! Ook zijn wij onder de indruk van jullie betrokkenheid tijdens de presentaties en de uitvoering van de acties.

Dank ook aan de betrokken ouders en docenten. Wij willen niet nalaten om Marieke Griffioen en Duco Feldbrugge bijzonder te danken voor hun stimulerende betrokkenheid en uiterst prettige contacten met ons. Het was voor ons de eerste keer dat wij bij deze actie betrokken waren, dus voor ons ook best even spannend, maar dankzij Marieke en Duco liep het allemaal “gesmeerd”.

Wij hopen dat jullie na 22 april genoten hebben van een welverdiende vakantie en wensen jullie nog een goede en succesvolle periode tot de zomervakantie toe.

Dank! nogmaals dank!

Fonnie en Wim Haverkort.

Willem de Zwijger College

Nieuwe ‘s-Gravelandseweg 38
1405  HM  Bussum

t: (035) 692 76 00
e: info@wdz.nl

   

Gymnasium   |  Atheneum  |  Havo

Nieuwsbrief mei 2022

MEI 2022

Voorwoord Jan Adels

Elk jaar verschijnt De staat van het onderwijs. In deze publicatie beschrijft de Onderwijsinspectie hoe het er volgens haar voor staat met de kwaliteit van het onderwijs in Nederland. De toon van de inspectie is dit jaar vrij streng. Dat heeft vooral te maken met de daling van de lees- en rekenvaardigheid van de leerlingen. Daar zouden scholen volgens de inspectie meer aan moeten doen. Ik denk dat de inspectie daar gelijk in heeft. Het zou daarbij trouwens helpen als allerlei belanghebbenden – waaronder soms ook de Onderwijsinspectie – niet steeds van scholen zouden vragen om allerlei andere dingen te doen. En het zou helpen als leerlingen niet op school lezen, maar ook daarbuiten. Hoewel het lezen van boeken in de ogen van sommigen een archaïsche activiteit is, is het in werkelijkheid de kern van onze samenleving. Zoals onlangs in het NRC stond: ‘De cultuur is erop gebouwd (democratie, recht, onderwijs en wetenschap), ons kritisch denken is ervan afhankelijk, en we worden er betere mensen van.’

Tegelijkertijd: school is meer dan de plek waar leerlingen leren lezen en rekenen. Het is een plaats waar jonge mensen – als het goed is – meer zichzelf worden met alles wat daarbij hoort, zoals conflicten, verliefdheden enzovoort.

Dat school meer is dan de plek waar je leert lezen en rekenen, werd voor mij extra duidelijk toen ik onlangs aanwezig was bij één van de avonden waar onze examenleerlingen muziek optraden. Dat was een prachtige gebeurtenis waarover u hieronder meer kunt lezen.

Met vriendelijke groeten,

Jan Adels
rector Willem de Zwijger College

Praktijkexamen Muziek Havo 5 en VWO 6 op 5, 6 en 8 april

De leerlingen die muziek in hun eindexamenpakket hebben gekozen, hebben het hele jaar heel hard naar dit praktijk examen toegewerkt. De uitvoering was in de theaterzaal en zag er bijzonder professioneel uit.  Ook dit jaar zijn wij heel erg trots op het hoge niveau wat onze leerlingen laten zien. Wie weet komen we ze nog eens tegen op Lowlands of bij het concertgebouw orkest!

Interview Joyce Doeze Jager – conrector

Joyce, je bent dit schooljaar gestart als interim conrector bij het Willem de Zwijger College, vertel eens, hoe ziet een gemiddelde dag er voor jou uit?

Nou, ik kan vertellen dat elke dag weer anders is. Het leuke is dat je voortdurend verrast wordt, wordt meegenomen in de problematiek van dat moment. Het kan zijn dat een leerling ziek is die een toets moet maken, een collega die een dringende vraag heeft en daarvoor een luisterend oor nodig heeft, of een scooter die verkeerd geparkeerd staat wat de leerling niet fijn vindt omdat de scooter dan aan de ketting ligt. Ik loop elke dag door de school, zorg dat ik zichtbaar ben, geef mensen advies, help ze op weg. Je weet nooit wat een dag brengt, wat op je afkomt, zowel door collega’s, ouders en leerlingen.

Wat is anders aan deze school in vergelijk met je vorige werkomgeving?
Het Willem is met name een veel grotere school dan de vorige school waar ik werkte. Daardoor is er uiteraard een andere dynamiek, er gebeurt gewoon meer hier. En waar ik werkte in Den Haag, ja dat is ook weer anders, stad versus dorp. En dat is wel bijzonder, ook al is de school groter, iedereen kent elkaar hier, dat geeft een bijzondere saamhorigheid.

Qua didactiek, qua onderwijs zijn er weinig verschillen, pubers zijn nu eenmaal pubers, waar ze ook wonen of naar school gaan. Ik werk al 18 jaar in het onderwijs en werken met pubers blijft leuk. In al die tijd ben ik ook nooit boos op een leerling geweest, als de leerling ergens boos om is dan ga ik het gesprek aan. Ik luister naar ze, denk met ze mee, geef ze de mogelijkheid, de tijd, om zich uit te spreken. Want bezig zijn met de toekomst van kinderen, hun te begeleiden in hun levenspad, dat is mijn passie.

Fijn van het Willem is dat de school een grote betrokkenheid heeft van collega’s, ik merk dat er veel initiatief is om leuke dingen te doen met elkaar.

Wat voor studie heb je gedaan?
Ik heb in Leiden Biomedische wetenshappen gestudeerd en vond met name wiskunde en biologie heel interessant. Het functioneren van het menselijk lichaam, met cijfers werken, daar wilde ik in het begin van mijn studie mee verder. Maar gaandeweg, na veel onderzoek in het lab, miste ik toch het sociale aspect. Ik heb daarom na mijn studie de 1e graads biologie gehaald en ben als docent gaan werken. Ik was toen pas 23 jaar en ik vond het werken als docent heerlijk om te doen. Daarna ben ik doorgegroeid, kwamen andere zaken op mijn pad. Dat kwam allereerst door deel te nemen in verschillende commissies en daar diverse taken uit te voeren. Ik ben ook mentor geweest en kwam erachter dat managen, organiseren mij goed afgaat. Daarna was de stap naar stafmedewerker, conrector en rector een heel logische. En de rol maakt mij niet zoveel uit. Ik wil graag een bijdrage leveren aan een school, ik wil kunnen verbinden en bouwen. Als teamspeler, want dat ben ik, zowel op het werk maar ook privé, ik hockey bijvoorbeeld nog steeds met heel veel plezier. Als je de intrinsieke motivatie kunt laten zien, dan kun je heel veel bereiken. Zet je zelf ertoe om op het hockey veld goed te spelen, te scoren, en doe dat dan ook op school. Dat levert voor de leerling uiteindelijk een mooi resultaat op. Ik zeg altijd: “bikkel op het veld, bikkel op de school”.

Is er nog iets wat je kwijt wilt?
Misschien leuk te weten dat ik in Den Haag woon, getrouwd ben en twee zoons heb, één van 7 en één van 9 jaar. Zoals ik al vertelde ben ik sportief, ik hockey en loop hard, ik speel piano, hou van reizen en het goede leven. Per slot van rekening kom ik uit Brabant!

Ook volgend schooljaar ben ik op het Willem, het is een fijne school met fantastische collega’s en er is nog genoeg te doen hier.

Hilversum City run zondag 3 april

Het was weer een pittige run zondag 3 april. Het weer was heerlijk, niet te warm en niet te koud, voortreffelijk hardloop weer. En, een geweldig resultaat, met een 3e plek voor ons 1e team, naast een 3e individuele plaats voor Juan de aanvoerder van ons team! Gefeliciteerd allemaal!

Humanimals

Zowel de eerste, tweede als derde klassen hebben afgelopen periode Humanimals getekend. Humanimals zijn half dier, half mens, dus bijvoorbeeld dieren met kleding aan. De opdracht hebben ze uitgewerkt met balpen. Een intensief werkje. Met balpen moesten ze verschillende texturen en verschillende tonen maken om zo plasticiteit te creëren. En de resultaten zijn prachtig!

Paasvieringen

Afgelopen weekend was het weer Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en Pasen. Dagen die elk jaar weer terugkomen. Dit jaar startte de vieringen op donderdag 14 april, Witte Donderdag, en sloten we het paasweekend af maandag 18 april, Tweede Paasdag. Ook dit jaar staan wij als school hier bij stil en werden de paasvieringen als vanouds in de Spiegelkerk gehouden. Docent godsdienst, Samuel Ferdinandus hield een gloedvol betoog over zin en zingeving.

Energie dagen

Dinsdag 19 april startte het energieproject voor de 2e klassen. De centrale aftrap werd gedaan door de wethouder Energie Barbara Boudewijnse. Het is een project waarbij de leerlingen een opdracht krijgen van de gemeente om te kijken naar zes verschillende gebouwen in Bussum om te kijken naar mogelijkheden van verduurzaming van deze gebouwen (Wilhelminakerk, Tindalvilla, Filmhuis Bussum, Spant!, Gemeentehuis en Spiegelkerk). De leerlingen worden per klas verdeeld in 6 groepjes en elk groepje krijgt een eigen gebouw. In de gebouwen zijn op gezette tijden mensen aanwezig die de leerlingen ontvangen en vragen kunnen beantwoorden met als einddoel dat de leerlingen een advies schrijven aan de gemeente met daarin plannen voor de verduurzaming van het gebouw. Dat wordt samen met een maquette gepresenteerd aan een panel. Hiervan wordt ook een filmpje en een poster gemaakt en de maquettes en de filmpjes zullen in een expositie in het gemeentehuis (10-12 september) te zien zijn.

De leerlingen doen ook een aantal workshops, zoals een excursie naar Pampus, een workshop techniek over technische oplossingen van verduurzamen inclusief praktische opdrachten en als laatste doen de leerlingen een eigen onderzoek doen aan de hand van een opdrachtbeschrijving van de gemeente.

Voedselbank

Het Willem zet zich al een aantal jaren actief in voor het Voedselbankproject, een inzamelingsactie door Havo-2 leerlingen, ten behoeve van de Stichting Voedselbank Naarden/Bussum/Hilversumse Meent. Momenteel worden bijna 50 (92 personen waaronder 26 kinderen) gezinnen in Naarden/Bussum/Hilversumse Meent geholpen door de voedselbank! Dit aantal zal, gelet op de instroom van vluchtelingen uit de Oekraïne, wellicht snel stijgen. Ongeveer 48 leerlingen hebben op dinsdag 19 april in groepjes op ruim 4000 adressen in Naarden een brief bezorgd met het verzoek om onaangebroken, langer houdbare levensmiddelen te geven ten behoeve van mensen die gebruik maken van de Voedselbank. Op vrijdag 22 april zal wethouder Barbara Boudewijnse van de gemeente Gooise Meren het startschot geven voor het ophalen van alle goederen. Alle opgehaalde producten worden vervolgens naar de hal van de Voedselbank gebracht, om ze daar uit te laden en te sorteren. De leerlingen hopen dat de inwoners van de gemeente Naarden massaal meedoen met deze actie en onaangebroken, langer houdbare levensmiddelen willen geven ten behoeve van mensen die noodgedwongen gebruik maken van de Voedselbank.

Naardermeerproject

Dinsdag 19 april zijn we ook begonnen met het naardermeerproject. We gaan onderzoeken wie de baas is rond het Naardermeer: de mens of de natuur? In het lab werd een heus bodemonderzoek gedaan en de rest van de dag was er een heerlijke excursie in het zonnetje op en rondom het Naardermeer.

En tot slot wensen wij u een fijne mei vakantie!

Willem de Zwijger College

Nieuwe ‘s-Gravelandseweg 38
1405  HM  Bussum

t: (035) 692 76 00
e: info@wdz.nl

   

Gymnasium   |  Atheneum  |  Havo

Nieuwsbrief april 2022

APRIL 2022

Voorwoord Joyce Doeze Jager

Beste ouder(s) en/of verzorger(s),

We leven momenteel in spannende en onvoorspelbare tijden door alles wat er in de wereld gebeurt. Ook onze leerlingen houden zich bezig met de omstandigheden in de Oekraïne en een aantal van hen is koffie gaan verkopen voor GIRO 555. Een super mooi initiatief waar we alleen maar trots op kunnen zijn! In deze Zwijgerpraat kunt u lezen over nog meer activiteiten die we afgelopen maand met z’n allen hebben mogen beleven. Want ondanks alle ellende in de wereld gaat het leven op het Willem ook gewoon door en doen we er alles aan om weer het oude ritme op te pakken. Sport en ontspanning zijn wat mij betreft belangrijke onderdelen waar een school niet zonder kan en gelukkig is dit dus weer mogelijk. En niet alleen de leerlingen zijn sportief bezig geweest, ook de medewerkers zijn druk aan het trainen voor de Hilversumse City run die zondag 3 april plaats vindt. U bent van harte welkom om ons te komen aanmoedigen! Rest mij u nog veel leesplezier toe te wensen en alvast een mooie Pasen!

Joyce Doeze Jager
conrector Willem de Zwijger College

Taaldorp

Maandag en dinsdag (7 en 8 maart) hadden alle tweede klassen Taaldorp. Dit is een spreektoets waarbij leerlingen gesprekjes hebben met elkaar over mogelijke levensechte situaties die ze in het buitenland kunnen tegenkomen. Hoe vraag je bijvoorbeeld waar de paskamers zijn, of zeg je tegen de dokter dat je een allergische reactie hebt? Het zou je maar gebeuren! In het begin hadden de leerlingen nog wel knikkende knietjes en zweethandjes, maar snel kropen ze in de rol van o.a. verkoper, of politieagente en lieten ze zien hoe goed ze waren. Een aantal leerlingen heeft geholpen om lokaal 033 om te bouwen tot een dorp door echt een politiebureau, restaurant, ziekenboeg en winkel in elkaar te knutselen. Leerlingen uit de bovenbouw, die de Engelse taal goed beheersen, hebben geholpen met het beoordelen van de tweedeklassers. Dit hebben zij vol enthousiasme gedaan en wij waren dan ook zeer blij met hun hulp.

Koffie verkoop voor de Oekraïne

Dinsdag 22 maart hebben Jim, Reyn, Aaron en Pieter uit Havo 3, vanaf 08.00 uur koffie verkocht om de opbrengst te doneren aan Giro 555 voor de Oekraïne. Ze stonden bij de hoofdingang en hebben iedereen die voorbij kwam lopen gevraagd om een lekker kopje koffie voor het goede doel te kopen. In totaal is 70 euro opgehaald.

DNA Embryo onderzoek

Leerlingen V5 volgen in periode 3 van het vak Academische Vaardigheden II, om zich voor te bereiden op het profielwerkstuk tijdens het eindexamenjaar. Zelfstandig onderzoek en het ontwikkelen van een kritisch wetenschappelijke houding is ook onderdeel van dit vak; zo kunnen de leerlingen bijvoorbeeld inmiddels al begrijpen wanneer een onderzoek wel of niet betrouwbaar is, de validiteit beoordelen, beoordelen of efficiëntie of robuustheid in data (mediaan, modus, etc.) de voorkeur verdient, fouten in data analyse herkennen (Simpsons Paradox) en nog veel meer. Maar ook nadenken over ethische vraagstukken’mag dat wel?’, ‘moeten we dat wel willen?’ is onderdeel van een wetenschappelijke houding. Om die reden is het DNA-LAB van de UU voor een gastcollege ACVA II uitgenodigd. Studenten van Biomedische Wetenschappen zijn met de leerlingen in gesprek gegaan over de medische ethiek m.b.t Embryo-onderzoek.

Hilversum City Run zondag 3 april

Dit jaar doen de collega’s weer mee aan de Hilversum City Run. Onder de bezielende leiding van Juan Dominguez, docent natuurkunde en wiskunde, is er ook dit jaar weer een enthousiast team samengesteld van 20 collega’s van de verschillende scholen van Volant. De City Run is op 3 april in Hilversum. En we zijn hard in training, dat zie je op de volgende foto’s!

Volleybaltoernooi 22 en 23 maart

En we blijven in de sportieve activiteiten! Op 22 en 23 maart organiseerde de afdeling Lichamelijk Opvoeding een volleybaltoernooi voor eerste, tweede en derde jaars leerlingen.

Nog meer sport en ontspanning

Maandag 21 maart had klas GA3a een bijzondere mentorles. Om even alle stress en spanning van toetsen en profielkeuzes los te kunnen laten gingen ze ’t klaslokaal uit. Ze konden kiezen uit een lesje kickboksen of yoga. Heerlijk, dat zouden de docenten ook wel eens willen!

Co-pilots Erasmus + internationale uitwisseling

Het Willem heeft de afgelopen twee jaar deelgenomen aan een internationale Erasmus+ uitwisseling met verschillende Europese landen (Hongarije, Spanje, Turkije en Italië). In februari zijn er leerlingen in Bitonto geweest en in mei zal een groep leerlingen naar Segovia gaan. Doel van het project CO-PILOTS is om leerlingen en docenten meer gebruik te laten maken van digitale leermiddelen, alsook om hen beter bewust te maken van hun ‘digital footprint’ op het Internet. Deze uitwisseling is onderdeel van Internationalisering op het Willem de Zwijger College.

Huiswerk maken op school

In periode 4 is er een mogelijkheid voor leerlingen om op school huiswerk te maken onder begeleiding van onze onderwijsassistenten. Op de maandagen en donderdagen van 15.00 uur tot 17.00 uur kunnen leerlingen in alle rust werken aan hun huiswerk in de mediatheek. De begeleiding zal zich niet richten op vakinhoudelijk zaken maar bestaat uit het creëren van een rustige werkplek en het beantwoorden van eventuele vragen van leerlingen. De leerlingen kunnen zich opgeven door een mail te sturen naar huiswerkbegeleiding@mdw.wdz.nl.

Er zijn geen kosten verbonden aan deze begeleiding.

Willem de Zwijger College

Nieuwe ‘s-Gravelandseweg 38
1405  HM  Bussum

t: (035) 692 76 00
e: info@wdz.nl

   

Gymnasium   |  Atheneum  |  Havo

Nieuwsbrief maart 2021

MAART 2022

Voorwoord – Jan Adels

Het wereldnieuws baart leerlingen en medewerkers van het Willem zorgen. Dat neemt niet weg dat wij enkele mooie dingen kunnen melden over onze school. Zoals: nu het ergste van covid achter ons lijkt te liggen, keren er veel dingen terug die te lang niet konden. In januari ging een groep leerlingen en docenten naar Barcelona, onlangs gingen we met leerlingen naar ProDemos en er was eindelijk weer een Grote Avond. Dit was de eerste Grote Avond die ik live kon meemaken en hij overtrof mijn verwachtingen! Zowel de dansvoorstelling als de musical waren nog een stuk professioneler dan ik me had voorgesteld. Veel complimenten dus voor alle leerlingen en collega’s die hieraan een bijdrage hebben geleverd!

Positief is ook dat het Willem weer een ouderraad heeft. Inmiddels hebben de leden zich aan u voorgesteld. En heel fijn vonden wij ook dat velen van u woensdagavond 16 februari jl. de moeite hadden genomen (digitaal) aanwezig te zijn bij het webinar over het Montessori-onderwijs.

Meer nieuws over onze school leest u in deze Zwijgerpraat. Veel plezier hiermee!

Jan Adels
rector Willem de Zwijger College

Corona maatregelen

Het kabinet heeft 15 februari 2022 diverse versoepelingen van de coronamaatregelen doorgevoerd. Daar zijn we bijzonder blij mee. Wat blijft is het advies aan leerlingen en personeel om minimaal twee maal per week een zelftest te doen. Zo houden we de besmettingen op school laag.

Stuntdag

Nu de coronamaatregelen versoepeld zijn kunnen de leerlingen van H5 en V6 traditiegetrouw weer een examenstunt organiseren. Gezien de problematieken van vorig jaar leek het burgemeester Han ter Heegde een goed idee om met leerlingen van het Goois, het Vitus en het Willem in debat te gaan hierover. Aan de hand van stellingen werd besproken hoe de stunt voorspoedig en zonder ongeregeldheden te laten verlopen. De leerlingen hebben dit serieus opgepakt en voelen zich verantwoordelijk om de stunt leuk en gezellig te laten zijn.

Bezoek ProDemos

Ook dit jaar hebben leerlingen ProDemos bezocht. Deze organisatie zorgt o.a. voor rondleidingen naar de eerste en tweede kamer, zodat je kunt meebeleven wat zich afspeelt in de landelijke politiek. Je hoort dan alles over de werkzaamheden van de kamerleden en je kunt vragen stellen aan de gidsen. Op deze manier worden jongeren betrokken bij de politiek en onze rechtsstaat. Het sluit prachtig aan bij de onderwijsdoelen van de vakken maatschappijleer en geschiedenis.

Grote Avond – Het geheim van de witte draak

We mogen het theater weer in! En dat is echt heel erg fijn. De Grote Avond zoals we die kennen van voor corona is in op 2 en 3 maart uitgevoerd in ’t Spant. Een musicalproductie waaraan zo’n 60 leerlingen voor en achter de schermen mee doen.

Het verhaal gaat hierover: Heel lang geleden was er een kapitein: Willem van der Decken. Hij was een moedig en dapper man en heerste samen met vier piratenkoningen over de wereldzeeën.

Geen schip was veilig voor Van der Decken. Maar op een dag lang, lang geleden verdween hij spoorloos en met hem zijn schip, de Witte Draak. Het verbond werd verbroken en piraten raakten aan lager wal. De macht over de wereldzeeën kwam in handen van de koopmannen en in het bijzonder van de koopman Van der Briesse. Krijgen de piraten hun macht weer terug of zijn zij gedoemd om aan lager wal te blijven? Een musical vol met spanning, liefde en avontuur!

Life goes on!

Alle onderbouwklassen zijn in februari naar de “Life Goes on” training in Hilversum geweest. De drie hoofddoelstellingen van deze trainingen waren de groepsdynamiek versterken, persoonlijke veerkracht vergroten en toekomstperspectief verrijken. Op school zijn in de mentorles  de bouwstenen van deze training toegelicht en zijn de leerlingen aan de slag gegaan met een aantal vragen en opdrachten.

In het eerste  onderdeel (personal power) is er ruimte geweest voor verdieping, opdrachten en tools gericht op eigenaarschap pakken op persoonlijke groei en welbevinden. Leerlingen zijn bijvoorbeeld samen aan de slag gegaan met cirkel van invloed en bedenken met elkaar hoe je kan omdenken van negatieve gedachtes en gevoelens naar meer neutrale of positieve gedachtes en gevoelens

Het tweede blok van de training (positive people) stond in het teken van teamwork. Er waren oefeningen en opdrachten, waarin leerlingen in groepjes werken.

Bijvoorbeeld door het bouwen van een “spaghetti toren” en een “stoelendans” waarbij een stoel teveel aanwezig was. Tijdens de uitvoer van deze opdrachten heeft de trainer feedback gegeven over hoe de leerlingen samenwerkten en verdieping over hoe o.a. empathie, vertrouwen, weerstand, attitudes en overtuigingen hierin een rol spelen. In het laatste onderdeel (purpose) is er stil gestaan bij zingeving in zowel de ‘kleine’ als ‘grote’ dingen van het dagelijks leven. Leerlingen hebben ontdekt hoe gedragsverandering en routines een positief effect kunnen hebben en spreken uit hoe ze omgaan met de obstakels die ze tegenkomen binnen en buiten school. De opdracht van dit onderdeel is het tekenen/visualiseren van een (te overwinnen) berg.

De mentoren waren bij de training aanwezig als observator en kunnen wat ze gezien hebben in de mentorlessen van de komende weken als kapstok gebruiken voor verdere verdieping van de doelstellingen.

Afscheid van onze aardrijkskunde docent Sigrid Ettema

Sigrid Ettema heeft 23 jaar op het Willem gewerkt. Dit was haar derde baan, hiervoor werkte ze in het oosten van het land, op een school in Bemmel en een school in Zevenaar.

Behalve docent is zij ook 5 jaar teamleider geweest, om daarna toch terug te keren als docent. “Ik miste het onderwijs, het werken met groepen, de leerlingen en de lessen” zegt zij.

Sigrid heeft Ontwikkelingsgeografie gestudeerd, dat is zeg maar de aardrijkskunde in armere landen waar de ontwikkelingsverschillen in de wereld en de daarbij horende processen en problematieken aan de orde komen. Ze heeft voor haar afstudeerstage een half jaar in Burkina Fasso gewerkt.  Daar is haar liefde voor landen in midden Afrika ontstaan om nooit meer weg te gaan. Ook voor het Willem heeft ze samen met een andere docent een paar jaar geleden een studiereis naar Ghana georganiseerd en daarvoor een reis naar Uganda. Een fantastische ervaring voor onze leerlingen.

Aan het einde van haar studie ontdekte ze dat het werken met groepen, kennisoverdracht meer bij haar paste dan wetenschappelijk onderzoek en heeft na haar studie de 1e graads lerarenopleiding gedaan.

Op het Willem heeft ze zowel in de bovenbouw als in de onderbouw lesgegeven. Vaak was ze de mentor van een derde klas, omdat dan de persoonsontwikkeling van de kinderen belangrijk is in het kiezen van het pakket wat bij hen past.

Leuk vond ze ook het veldwerk, met de leerlingen lekker naar buiten, fietsexcursies naar de hei, grondboringen doen en in de natuur werken.

Het Willem is zeker veranderd in loop van 23 jaar, dat is logisch, en dat komt niet zozeer door de school zelf, maar doordat zowel in het onderwijs als in de samenleving een voortdurende veranderingsstroom gaande is, dus ja, dan veranderd de school mee.

Na 23 jaar met heel veel plezier op het Willem te hebben gewerkt wilde Sigrid graag een stap maken, een andere uitdaging aangaan. Want ook al had zij het erg naar haar zin, op een gegeven moment heb je alles al een keer gezien en gedaan zegt zij. Haar stap naar de Hogeschool Windesheim in Zwolle, is dan ook een logische stap. Een andere omgeving, andere doelgroep, het vak aardrijkskunde op een hoger theoretisch niveau, meer verdieping en les geven in lesgeven. Teach the teacher!

Ze heeft er erg veel zin in maar zal het Willem, de leerlingen en collega’s zeker missen.

Ouderresonans

Op donderdag 31 maart vindt de tweede ouderresonansgroep plaats. Ouders die in de resonansgroep zitten, zijn ouders die in de klas van hun kind(eren) een extra actieve rol vervullen in de communicatie en samenwerking tussen de school (in de persoon van afdelingsleider) en de ouders. Elke klas heeft één of twee contactouders. Deze ouders hebben periodiek een bijeenkomst met de afdelingsleider.

De notulen van de eerste ouderresonans van 25 november jongstleden zijn gemaild naar alle ouders van de desbetreffende jaarlaag. Mocht u agendapunten willen inbrengen voor de vergadering van donderdag 31 maart, mailt u dan de ouders van uw resonansgroep. De contactgegevens van deze ouders worden u binnenkort gemaild, maar staan ook in de notulen van de vergadering van 25 november.

Willem de Zwijger College

Nieuwe ‘s-Gravelandseweg 38
1405  HM  Bussum

t: (035) 692 76 00
e: info@wdz.nl

   

Nieuwsbrief december 2021

DECEMBER 2021

Voorwoord – Jan Adels

Beste ouder of verzorger,

In de afgelopen maanden hebben heel veel leerlingen van het Willem de Zwijger College niet alleen het zogenaamde ‘reguliere’ onderwijs gevolgd. Zij hebben ook deelgenomen aan allerlei activiteiten die wij konden organiseren buiten de lessen om. Ik denk aan de Willem 1-dagen voor de nieuwe eerstejaarsleerlingen, de werkweek naar Rome, de werkweken naar Berlijn en Parijs enzovoort. Wij hebben niet geaarzeld dit soort activiteiten weer op te pakken zodra dat mogelijk was. In deze Zwijgerpraat vindt u daar voorbeelden van.

Helaas zijn allerlei buitenschoolse activiteiten nu niet meer mogelijk. Sterker nog, deze week mochten we alleen maar de examenleerlingen op school ontvangen. Wij hopen dan ook dat wij vanaf maandag 10 januari 2022 weer op de gewone manier onderwijs mogen geven. En als we dit niet mogen doen vanwege de covid-maatregelen dan doen we dat digitaal. Hierover ontvangt u aparte informatie.

Graag maak ik van de gelegenheid gebruik de vele ouders en verzorgers te bedanken die hebben deelgenomen aan de ‘ouderdialoog’ van afgelopen maandagavond. Mijn collega’s Joyce Doeze Jager, Petra Laseur en ik hebben deze als bijzonder nuttig ervaren. Veel dank hiervoor!

Ik wens u en uw gezinsleden heel fijne feestdagen en een mooie jaarwisseling!

Jan Adels
rector Willem de Zwijger College

Willem 1 dagen

Zoals altijd begonnen we het schooljaar met de Willem 1 dagen voor de nieuwe brugklassers. Alle leerlingen op het Willem hebben ze doorlopen en zijn er mee groot geworden. Het was ook deze keer weer een intense week waarin de leerlingen ontzettend veel deden op het gebied van zowel schoolse zaken als sociale activiteiten. Kennis maken de groep, individuele klasgenoten en de mentor, maar ook met de medewerkers en het gebouw. Dit mede onder leiding van de ‘maatjes’. De maatjes zijn leerlingen uit de derde klas die, een jaar lang, de mentor meehelpen om de brugklassers zo goed mogelijk te begeleiden en zich thuis te doen voelen. Een paar hoogtepunten van de Willem I-dagen waren; een speurtocht door de school, zwemmen, de bonte avond met natuurlijk, voor één klas, het winnen van de Willem Wisselbokaal; de prijs voor de beste klassen-presentatie. Dit alles natuurlijk voor de lol maar ook om als groep in korte tijd iets neer te zetten middels samenwerken en overleg.

Op praktisch gebied leerden de leerlingen de werking van Magister, het werken met een rooster, kregen ze de papieren boeken, installeerden ze de Chromebook en kregen de eerste les er mee te kunnen werken en leerden; ‘wie is wie?’ bij ons op het Willem.

Werkweek Rome augustus

Gelukkig konden dit jaar de leerlingen weer op werkweek. V5 ging naar Rome en ze hadden een fantastische week. Niet alleen vanwege al het moois en interessants wat Rome te bieden heeft aan cultuur en geschiedenis, maar ook zeker om weer samen met elkaar op reis te kunnen en weer iets leuks te ondernemen.

Snoeproute

Woensdag 15 september was het “World Cleanup Day” voor scholen. Een supergoed moment om het schoonhouden van onze “snoeproute” weer op te pakken. In het convenant met de gemeente Gooise Meren is afgesproken dat we als school een stukje Bussum adopteren en dit 1x per week schoon houden. Het stukje Bussum wat we geadopteerd hebben is de route van school naar de Albert Heijn en deze route hebben we de “snoeproute” genoemd.

Veldwerk aardrijskunde

Leerlingen uit havo 5 met aardrijkskunde in hun pakket waren op veldwerk. Eindelijk niet meer digitaal of dicht bij huis, maar naar de uiterwaard van Culemborg en naar de ENCI-groeve in de Pietersberg bij Maastricht. Het weer werkte helemaal mee en de leerlingen hadden een heerlijke en leerzame dag. De begroeiing in de uiterwaard was door de natte zomer wat uitbundiger dan gebruikelijk, waardoor ze zich een weg door de brandnetels en braamstruweel moesten slaan. Ze bestudeerden de uiterwaarden, de baken, zomerdijk, winterdijk en grondsoorten. In Limburg bestudeerden ze de mergelgroeves, het beekje de Jeker en de kalkgesteenten van de groeve. Dat alles om de geologische basisbeginselen beter onder de knie te krijgen.

Bezoek Xanten

Een bezoek aan Xanten hoorde er dit jaar ook bij. Leerlingen van G1, G2 en G3 waanden zich even in de romeinse tijd.

Werkweek Berlijn

Het was lang de vraag of er een werkweek kon worden georganiseerd. Daarom was het een bijzondere reis voor de V6 leerlingen en de begeleiders. Tijdens deze culturele reis hebben we een bezoek gebracht aan meerdere iconische plekken waaronder de Berlijnse Muur, CheckPoint Charly, het Olympisch stadion en de Brandenburgertor en het Holocaust monument. Het bezoek aan Sachsenhausen is prachtig verwoord door onze leerling Fleur Klein die met deze tekst in de Volkskrant heeft gestaan. De werkweek Berlijn was een geweldige reis, de V6 leerlingen kijken terug op een gezellige reis én een mooie afsluiting van hun middelbare school periode!

Mobiel Planetarium

In Atheneum 1, 2 en 3 hebben de leerlingen het vak Big History. Big History is het vak waar 13,8 miljard jaar geschiedenis wordt behandeld vanaf de oerknal tot heden. Het vak bevat diverse wetenschappelijke disciplines zoals kosmologie, astronomie, geschiedenis, geologie scheikunde, natuurkunde en biologie.  Een van de onderwerpen die behandeld wordt is ons zonnestelsel, hoe is het ontstaan, hoe ziet het eruit. Om de leerlingen daar een goed beeld te geven van ons zonnestelsel en ons heelal organiseerden we in samenwerking met de UvA het mobiele planetarium.

Het mobiele planetarium is een opblaasbare koepel waarin een voorstelling 180 graden geprojecteerd kan worden. Tijdens deze voorstelling maken de leerlingen een reis door ons zonnestelsel, ons melkwegstelsel, naar het zwarte gat er middenin en naar een aantal andere melkwegstelsels en planetenstelsels in ons heelal. Een superleuke ervaring voor leerlingen die ze echt een keer moeten beleven.

Paarse vrijdag

Vrijdag 10 december was het Paarse Vrijdag. Dit is de dag waarop leerlingen door het dragen van de kleur paars op school hun solidariteit kunnen tonen met lhbt+’ers. In Nederland wordt de dag sinds 2010 ieder jaar op de tweede vrijdag van december gehouden. Ook dit jaar hebben wij hier met elkaar, leerlingen en medewerkers, aandacht aan besteed. We droegen paarse kleding, er waren paarse suikerspinnen, en natuurlijk hebben wij onze paarse muur in het gebouw met namen van leerlingen erop die op deze manier hun solidariteit tonen.

Amnesty schrijfactie

De leerlingen van het Willem de Zwijger College deden zoals ieder jaar mee aan de Amnesty schrijfactie ‘Write for Rights’, op donderdag 16 december. In heel Nederland worden brieven geschreven en tekeningen gemaakt voor mensen die onrecht is aangedaan.

De leerlingen van H3, A3 en G3 wilden met hun schrijfactie onderdrukte jongeren die in actie komen om hun situatie te verbeteren elders in de wereld een hart onder de riem steken. Onze schrijfactie werd dit jaar geopend door de wethouder onderwijs en jeugd van Gooise Meren Geert-Jan Hendriks.

En verder organiseerden we: veldwerk biologie, een poldersurvival voor H3, A3 en G3, teambuilding voor H2, A2 en G2, Survivalmiddag voor H4, de werkweek naar Parijs, theatergroep Signatuur onbekend voor H3, A3 en G3, Shakespeare and tradgedy voor V6, Big wheel – meaning in the mud voor V5, Olympiade biologie voor V6, en toneelstuk Ilias!

Nieuwsbrief september 2021

SEPTEMBER 2021

Voorwoord – Jan Adels

Alle collega’s en leerlingen die ik spreek zijn enorm blij dat we weer met z’n allen naar school kunnen gaan. We moeten ons nog wel aan een paar coronaregels houden, maar dat de school weer een ontmoetingsplaats is voor alle leerlingen en medewerkers is echt heel fijn.

Eind vorig schooljaar hebben we een plan gemaakt om leerlingen zo goed mogelijk te helpen om opgelopen achterstanden in te lopen. Dat bestaat uit onder andere uit een verdubbeling van het mentoraat, de zomerschool en extra lesuren in vakken waar achterstanden zijn opgelopen. Het plannen en bemensen van de extra lesuren is nog een hele uitdaging, maar we hebben nu een aanbod voor periode 1 en we proberen dit in de volgende periodes steeds iets beter te krijgen.

Vorige week mocht ik voor het eerst van mijn leven jurylid zijn bij een danswedstrijd. Dat was bij de Willem I-dagen. Het was een hele ervaring. Meer hierover kunt u lezen in deze Zwijgerpraat. En we laten u (nader) kennismaken met enkele van onze collega’s die al gepensioneerd hadden kunnen zijn, maar die het les geven zo fijn vinden dat ze daar nog graag mee doorgaan. Veel plezier met deze Zwijgerpraat!

Jan Adels
rector Willem de Zwijger College

Willem I-dagen

De nieuwe lichting brugklasleerlingen is ook gestart op het Willem. En volgens traditie de eerste week met de Willem I-dagen om elkaar te leren kennen. Alle leerlingen op het Willem hebben ze doorlopen en zijn er mee groot geworden. Zo ook onze lichting 2021-2022!

Een bonte stoet van fel gekleurde Willem de Zwijger T-shirts (met exotische namen als Gready Golden, Flamingo Pink, burn Red en Grasmat Blauw) stroomde door de school. Het is een intense week waarin de leerlingen ontzettend veel doen op het gebied van zowel schoolse zaken als ook sociale activiteiten. Ze maken kennis met de groep, individuele klasgenoten en de mentor, maar ook met de medewerkers en het gebouw. Dit mede onder leiding van de ‘maatjes’. De maatjes zijn leerlingen uit de derde klas die, een jaar lang, de mentor meehelpen om de brugklassers zo goed mogelijk te begeleiden en zich thuis te doen voelen.

Een paar hoogtepunten van de Willem I-dagen zijn; een speurtocht door de school, zwemmen, de bonte avond met natuurlijk, voor één klas, het winnen van de Willem Wisselbokaal; de prijs voor de beste klassen-presentatie.

Dit alles natuurlijk voor de lol maar ook om als groep in korte tijd iets neer te zetten middels samenwerken en overleg. Een strenge maar rechtvaardige jury bestaande uit de rector en onze coördinator van de Musicals, heeft het oordeel geveld. Ook de mentoren gaven een spetterend optreden waar we, net als Willem, verder maar liever over zwijgen.

Op praktisch gebied leerden de leerlingen vast de werking van Magister, het werken met een rooster, kregen ze de papieren boeken, installeerden ze de Chromebook en kregen de eerste les er mee te kunnen werken en leerden; ‘wie is wie?’ bij ons op het Willem. Natuurlijk bieden we de leerlingen weer de bekende ‘zachte landing’ op het voortgezet onderwijs door het in periode 1 aanbieden van een ‘eigen lokaal’ (bruggerseiland) en een eigen kantine maar ook door een langzame opbouw in huiswerk en werkdruk op school. Ook wordt er mild becijferd in deze voor brugklasleerlingen spannende en intensieve eerste periode. Kortom, we zijn van start met een naar onze mening superleuke nieuwe lichting en we hebben er allemaal zin in! Vrijdag 27 augustus waren de eerste lessen.

Even terugkijken

Hoe hebben docenten dit jaar de eindexamens ervaren
Dit jaar hadden alle scholen in Nederland drie tijdvakken in plaats van twee. Leerlingen kregen hierdoor de kans hun examen gespreid te doen zodat ze meer rust en ruimte kregen om te leren. Voor onze docenten was het een pittige klus en even goed opletten wie in welk tijdvak examen wilde doen. Het is uiteindelijk door de administratieve medewerkers en de examendocenten bijzonder goed verlopen. Heel veel dank voor hun inzet in die laatste drukke weken.

Diploma uitreiking
Vanwege de maatregelen rondom Corona hadden we er dit jaar voor gekozen om de diploma uitreiking in het Spant te houden. Het waren prachtige bijeenkomsten. Ouders en leerlingen waren erg enthousiast over deze locatie. Maar ze waren vooral enthousiast over de manier waarop de mentoren de leerlingen toespraken en uitzwaaiden. Een bijzonder mooi slotakkoord van een tumultueus schooljaar.

Zomerschool
Afgelopen zomer zijn we overigens niet alleen op vakantie geweest, er was ook zomerschool om eventuele achterstanden bij leerlingen op te pakken en weg te werken. In totaal waren er 185 leerlingen vanuit de hele stichting, dus ook Vituscollege en Vitusmavo, die zich vóór de zomervakantie al hadden ingeschreven. 31 leerlingen van Het Willem hebben de zomerschool volledig doorlopen. De waardering van het vakinhoudelijke deel, het LO-deel (sport en spel / samenwerking) en de motivatie workshops was gemiddeld tot goed. Wat betreft het aangeven van de leervragen voor toekomstige herstellessen is gebleken dat deze best wat strakker geformuleerd en gespecificeerd mogen worden door de leerlingen. We zijn met elkaar een flinke ervaring rijker!

In het zonnetje!

Ouders vragen ons vaak is het nou moeilijk om nieuwe docenten te vinden? Je leest er zoveel over in de kranten, het is zo vaak in het nieuws. Ja ook voor ons is het vaak een flinke klus om goede, enthousiaste docenten te vinden. Tot nu toe lukt ons dat en soms moeten we de hulp van een extern bureau inschakelen. Maar we hebben ook een aantal docenten die na hun pensioen door blijven werken en die willen we graag in het zonnetje zetten. Dat zijn:

Simon Biesheuvel – docent wiskunde
Simon is gestart in 1978 en werkt al 43 jaar op het Willem de Zwijger College als docent wiskunde. Hij is de langs zittende docent wiskunde aller tijden op het Willem! Simon is nu 69 jaar. Hij heeft op het Willem 5 rectoren meegemaakt.

Tijdens zijn studie wiskunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam waren er destijds zoveel studenten dat hij voor de zekerheid de lerarenopleiding ernaast ging doen voor meer baangarantie. Hij ging stage lopen op een school en… was verkocht aan het lesgeven, dat zijn grote passie is gebleven. Hij heeft nooit meer verder gekeken naar een baan buiten het onderwijs. Hij vindt het leuk om uit te leggen, ingewikkelde vraagstukken voor te leggen en te zien dat leerlingen het opeens begrijpen, dat ze het snappen, dat is fantastisch zegt hij. Dat geeft een enorme kick. Hij past zijn uitleggen ook steeds aan, zodat iedereen het snapt en hij deelt dat ook met zijn collega wiskunde docenten. Soms constateert hij een fout in een wiskunde boek. Soms een drukfout, maar soms ook een principe fout waardoor de hele som of stelling niet klopt. Dat laat hij dan de uitgever weten. Door de loop der jaren is hij een zeer gewaardeerde hulp gebleken voor de uitgevers.

De eerste jaren van zijn loopbaan zat hij in de noodlokalen die op het huidige schoolplein stonden. De hele sectie wiskunde zat daar, een heerlijke tijd. Daarna kwam de nieuwbouw en werd het schoolplein gemaakt zoals het er nu uitziet.

Waren de leerlingen vroeger eigenlijk ook al zo mondig? Ja zegt hij, dat is eigenlijk door de jaren niet veranderd. Maar hij vindt ze tegenwoordig wel rustiger, misschien hebben ze dan eindelijk toch respect voor zijn grijze haren! Het vak vinden een heleboel leerlingen bij voorbaat al moeilijk, maar zegt hij, als ze erachter komen dat het regels zijn die je moet onthouden en toepassen, dan vinden ze het helemaal niet meer zo moeilijk. Die wiskunderegels moet iedereen leren, of je nu een zogenaamde wiskunde knobbel hebt of niet.

Naast het lesgeven werkt Simon voor Casio rekenmachines, hij is 1 van de beste in Nederland op de Casio grafische rekenmachine. Ook doet hij dingen voor het CITO.  En Simon vindt het heerlijk om te zwemmen. Hij gaat niet hard, komt later aan dan de rest. Hij zegt als hij 4 minuten om de minuut een andere slag moet doen, dan red hij het precies in die tijd. Ja, denk hier maar eens over na zegt hij schaterlachend.

Paul Hirsh – docent filosofie
Paul is in dienst gekomen in 1985 en al 36 jaar werkzaam op het Willem. Paul is nu 70 jaar. Hij is begonnen als docent maatschappijleer en is daarna filosofie gaan geven. Hij heeft theologie en filosofie gestudeerd  aan de GU. Zijn scriptie bij godsdienstwijsbegeerte ging over Spinoza. Hij is in 1976 les gaan geven als kandidaat-assistent op de theologische faculteit van de Universiteit van Amsterdam. Hij heeft kort daarop de lerarenopleiding afgerond omdat hij het lesgeven echt heerlijk vond. Hij is er ingerold zegt hij, maar hij vindt het nog steeds heel leuk en heel belangrijk om met jongeren te werken. Jongeren leren te leren nadenken, dat is zijn streven. Vorming, building, dat is belangrijk. En, hij blijft op deze manier zelf ook betrokken bij wat er speelt in de maatschappij en het lesgeven houdt zijn brein wakker. En dat is mooi meegenomen!

Veel ouders van de huidige leerlingen heeft hij in de klas gehad. Wat vooral veranderd is in de loop der jaren is de invloed van sociale media. Complottheorieën die via facebook en dergelijke makkelijk de wereld in geslingerd worden, dat had je 30 jaar geleden niet. Dat is ook iets waar hij veel aandacht aan besteedt in zijn lessen. Want wat is kennis, wat is waar, wat is niet waar, wat is daar de consequentie van? Dit soort vraagstukken behandelt hij op een filosofische wijze.

Ook de klassieke oudheid wordt behandeld en dan specifiek ‘wat leren wij van al die filosofen’? Het is een fantastisch breed en super interessant vak zegt hij dat in alle aspecten van het leven terugkomt. Hij mag ook graag Martin Buber aanhalen, ‘Ik leer van de leerling, Unser Schuler lernen uns’. Filosofie is een verbindend vak, waarin je leert de juiste vragen te stellen. Zo te horen blijft Paul nog wel even verbonden aan onze school!

Willem Zijlstra – docent tekenen
Willem werkt al 43 jaar in het onderwijs, waarvan 20 jaar op het Willem en 23 jaar op de Minister Park, de voorloper van de Vitusmavo. En hij heeft als leerling ook nog op het Willem gezeten. Hij is dus nog langer dan die 43 jaar aan onze school verbonden. Willem is nu 67 jaar.

Zijn docent op de havo zei tegen hem dat tekenen echt iets voor hem was, hij had talent en daarmee is het tekenballetje gaan rollen. Willem is naar de pedagogische academie in Hilversum gegaan en daarnaast een avond opleiding LO 3e graads- tekenen gedaan. Zijn eerste baan was op een basisschool maar dat was geen succes. Hij is daar al na twee maanden weer opgestapt, omdat bleek dat hij echt niets had met die kleine mensjes. Daar moet Willem nu smakelijk om lachen. Inmiddels is Willem vader van drie volwassen dochters en is dat wel veranderd.

Willem heeft een mooie en diverse carrière doorlopen. Hij heeft gewerkt in een opvangcentrum voor drugs- en alcoholverslaafden waar hij creatieve projecten deed en heeft daarna 1 jaar op een huishoudschool gewerkt. Daar vond hij ook niets aan! Gelukkig was zijn overstap naar de middelbare school een bijzonder succesvolle. Daar voelde en voelt hij zich nog steeds bijzonder thuis. Hij heeft zijn 2e graads- gehaald en daarna zijn 1e graads-, en tekenen als examenvak voor het vwo op het Willem geïntroduceerd. Daar zijn we hem dankbaar voor.

Dit wordt waarschijnlijk wel zijn laatste jaar op het Willem. Hij geeft alleen nog les aan de eindexamen leerlingen V6, omdat het thema dit jaar hetzelfde is als vorige jaar, dus dat is wel zo prettig voor de school.

Naast het lesgeven is Willem zelfstandig kunstenaar, hij heeft een prachtig atelier in Bussum. Hij geeft tekencursussen via Versa aan ouderen en doet vrijwilligers werk voor een jeugdgroep in Huizen. Een druk en vol leven dus!

Hij wil graag nog een kwijt dat het best bijzonder is dat op het Willem zoveel ruimte is voor creatieve vakken. Naast tekenen is ook muziek een eindexamenvak. Het is mooi zegt hij dat naast de rationele vakken er ruimte is voor creatieve vakken die je toegang tot je emotie geven.

Schoolgids 2021-2022

U kunt de schoolgids voor het nieuwe jaar openen door op de onderstaande afbeelding te klikken of bekijk de schoolgids via de website.

Nieuwsbrief mei 2021

MEI 2021

Voorwoord Jan Adels

Op het moment dat ik dit voorwoord schrijf, is de school zojuist volledig heropend. Voor het eerst sinds lange tijd mogen alle leerlingen volgens het reguliere lesrooster volledig ‘fysiek’ onderwijs volgen. Daar zijn we heel blij mee. Eén van de belangrijkste dingen die we dankzij de corona-crisis hebben geleerd is – wat mij betreft – dat er niks gaat boven echt, fysiek onderwijs. Tegelijkertijd is er ook zorg: nog niet alle medewerkers zijn gevaccineerd en sommigen vrezen alsnog besmet te raken. Daarom wil ik u vragen bij uw zoon of dochter te benadrukken dat het belangrijk is de maatregelen in acht te nemen, zoals het dragen van een mondkapje en het twee keer per week afnemen van een zelftest, die gratis bij de receptie kan worden afgehaald. Wij willen heel graag met z’n allen gezond de zomervakantie halen. Zoals het er nu naar uitziet, kunnen we daarna min of meer terugkeren naar ‘normaal’.

Ondertussen zijn wij op het Willem druk bezig met het nakijken van examens en zijn de collega’s van de leerlingenadministratie (waarover hieronder meer) klaar om diploma’s te maken. En we zijn volop aan de slag met het voorbereiden van het nieuwe schooljaar: lessentabellen worden vastgesteld, het werk wordt verdeeld over de beschikbare collega’s enzovoort. Al deze dingen doen we trouwens heel graag, vooral we nu iedere dag weer alle leerlingen kunnen zien voor wie we dit allemaal doen.

Met vriendelijke groeten,

Jan Adels
rector Willem de Zwijger College

Eind examens 2021

Gelukkig gaan de examens dit jaar ondanks alle coronamaatregelen gewoon door. Een opluchting voor zowel de leerlingen van havo 5 en vwo 6 als voor de school. Voor deze leerlingen wordt hun schoolcarrière op het Willem op een mooie en traditionele manier afgesloten. Inmiddels is het eerste tijdvak bijna afgerond. Het tweede tijdvak start op 14 juni en het laatste en derde tijdvak start op 6 juli.

Medewerkers van de maand, Cobij van Huisstede en Hinke de Jager van de leerlingenadministratie

Cobij werkt al 23 jaar met veel plezier op het Willem. Ze heeft altijd bij de leerlingenadministratie in een duobaan gewerkt met collega Elise die eind 2019 met pensioen is gegaan. Cobij heeft ook nog een tijdje bij de bibliotheek van het Willem gewerkt. Na het vertrek van Elise is Hinke aangenomen, zij werkt sinds januari 2020 bij het Willem.

De dames zijn het aanspreekpunt voor de leerlingen met al hun vragen. Ze staan altijd voor hen klaar en helpen ze graag. Dat vinden ze ook allebei heel fijn om te doen. Als de leerlingen met een grote glimlach weer weg lopen, hebben zij hun werk goed gedaan.

Een paar van de leukste vragen zijn:

“Kunt u mij helpen mevrouw ik weet niet waar ik naar toe moet”.
“Kunt u mij helpen mevrouw, ik weet niet wat ik doen moet”.
“Mevrouw kunt u mij NU helpen want ik heb het NU nodig”.
“Mevrouw heeft u ook zo’n ding waar je gaatjes mee kunt maken…” Dat heet een perforator en ja, die heb ik voor je”.

De leerlingenadministratie houdt zich bezig met alle administratieve taken die je maar kunt bedenken: ze zorgen dat alle cijfers goed in Magister staan, zorgen voor de SE kaarten, hebben contact met docenten hierover. Ze zorgen dat de naw gegevens correct in Magister staan. Ze verwerken alle aanmeldingen, altijd een drukke tijd, van zowel nieuwe bruggers als instromers in andere klassen en sturen deze nieuwe leerlingen een welkomstkaartje. Ze onderhouden contacten met de PO scholen voor de overdracht. Voor de onderbouw draaien ze rapporten uit.

Nu is het een drukke tijd vanwege de examens. Ze helpen examenleerlingen die cijferlijsten e.d. nodig hebben voor hun vervolgstudie. Voor de examens zelf maken zij de roosters voor de leerlingen en zorgen ze dat de collega’s van het examensecretariaat precies weten per examen welke leerling het examen moet maken en in welk lokaal ze zitten. Hun controle functie is essentieel hierbij. Als straks alle examens afgerond zijn zorgen zij voor diploma’s en cijferlijsten. Voor Coby wordt dit de 23ste keer, voor Hinke de 1ste. Een spannende tijd voor beiden, ook omdat ze de meeste leerlingen goed kennen en natuurlijk heel graag willen dat alle leerlingen slagen.

Veldwerk biologie en aardrijkskunde

Wat fijn dat we eindelijk weer naar buiten mogen voor veldwerk en wat hadden we een prachtig weer! De sectie aardrijkskunde heeft het veldwerk nieuw ontwikkeld zodat het in coronatijd haalbaar is.

Normaal gaan we met de leerlingen naar Limburg, maar in de eigen omgeving was dit een prima alternatief. Het nieuwe veldwerk geeft antwoord op de vraag hoe de Gooise stuwwal door endogene krachten (van binnenuit de aarde) en exogene krachten (door wind, water en ijs) is gevormd. We bestuderen dit door te kijken naar de verschillende gesteentesoorten die in grind en zwerfkeien voorkomen om vervolgens te verklaren hoe deze hier terecht gekomen zijn.

Leerlingen determineren stenen, lezen het landschap en karteren tot slot de zwerfkeien van de Zanderij Crailo.

Urbs Romana – een romeinse stad

Op dit moment zijn de leerlingen uit gymnasium 1 en 2 bezig met het bouwen van een Romeinse stad. Niet een echte met steen en beton, maar een digitale, met een websitemaker. Tijdens een introducerende les hoorden de leerlingen wat de bedoeling was. Bij veel verschillende vakken kregen de leerlingen de daarop volgende weken extra informatie, die ze konden gebruiken bij de bouw van hun stad. Het Latijns en de Romeinse tijd bleken met veel verschillende vakken in verband te staan. Zo hoorden de leerlingen onder meer over wetenschappelijke naamgeving bij biologie, stedenbouw bij aardrijkskunde en de Renaissance bij Nederlands.  Bovendien kwam een archeoloog op school vertellen over opgravingen. Zij had allemaal bodemvondsten bij zich, die door de leerlingen bekeken en aangeraakt mochten worden. Op woensdag 26 mei werd het project afgesloten. De leerlingen presenteerden hun websites aan elkaar en er was een quiz. De foto’s zijn gemaakt tijdens het bezoek van de archeoloog.

Namens de Oudercommissie

Wat een goed nieuws! De school mag eindelijk helemaal open, voor iedereen. Met name de ouderbouw leerlingen hebben heel lang op dit moment moeten wachten.

Wij kijken terug op een geslaagde beroepenavond voor 4 HAVO en 5 VWO waarbij – online – ouders/professionals aan de leerlingen allerlei wetenswaardigheden over hun beroep vertelden. De feedback was goed en wij hopen dit evenement volgend jaar weer live te kunnen organiseren.

De OC heeft de afgelopen weken met de schoolleiding gesproken over een groot aantal zaken, waaronder de resultaten van P3. Wij hebben ook stilgestaan bij de interventies die voor de zomer nodig zijn voor – met name – de onderbouwleerlingen om de resultaten op peil te krijgen en te houden.

Een belangrijk element voor de komende tijd is het Nationaal Programma Onderwijs na Corona. Dit is een van overheidswege ingesteld programma met funding om achterstanden bij leerlingen gedurende de komende twee jaar weg te werken. Elke school moet een scan maken en aangeven waar zij denkt de gelden voor nodig te hebben. School heeft aangegeven de funding niet alleen te willen inzetten om cognitieve achterstanden in te lopen, maar ook voor herstel van de soft skills en aandacht voor sociale aspecten van de leerlingen. Er wordt met een enorm tempo aan deze scan gewerkt en aan de verdere uitwerking van het plan. Wij houden jullie uiteraard van deze ontwikkelingen op de hoogte.

Voor komend schooljaar hebben wij diverse vacatures voor de  OC. Mocht je geïnteresseerd zijn om  een onderdeel te vormen van een betrokken en positieve groep van ouders, die de school wil ondersteunen in de ongetwijfeld nog roerige maanden die gaan komen, meld je dan gerust aan via  het onderstaande e-mail adres. Bij voorkeur graag voor 1 juli a.s.

Tot de volgende Zwijgerpraat, of eerder via mail (oudercommissie@mdw.wdz.nl), app of telefoon,

Truke den Uyl-Slagter, Eric Hoefman, Hein Langendijk, Margot de Jong, Riekelt Pasterkamp, Bea Berndsen, Raymond Kuijten, Dillianne van den Boogaard en Patricia Schaafsma.

Nieuwsbrief april 2021

APRIL 2021

Voorwoord Jan Adels

Beste ouders,

In het afgelopen jaar hebben we allemaal veel te maken gehad met allerlei beperkingen en vervelende omstandigheden. Gelukkig zijn er ook mooie dingen. Ook op het Willem. Zo schrijf ik deze tekst een dag voordat de film “HaroldHamlet” in première gaat. Ik ben er trots op dat het onze leerlingen en mijn collega’s – onder leiding van Jibbe Heetveld – is gelukt op deze manier de mooie traditie van de Grote Avond van het Willem voort te zetten in corona-tijd. Ik hoop dat u op woensdag 21, donderdag 22 of vrijdag 23 april om 20.00 uur gaat kijken via de website van de school.

En er is meer om blij mee te zijn, want we maken stappen richting ‘normaal’. Inmiddels wordt er al weer vrij veel fysiek les gegeven. Het is allemaal nog anders dan anders: klassen zitten in extra grote ruimtes of verdeeld over twee lokalen of ze hebben les in Spant! of in de kerk. Maar toch: er wordt steeds meer fysiek les gegeven.

Ondertussen moeten we ons wel realiseren dat we wel stappen zetten richting ‘normaal’, maar dat de situatie voorlopig nog niet normaal is. We gaan ervan uit dat we na de zomer weer normaal ons werk kunnen doen, maar tot die tijd blijft het improviseren. We zijn druk bezig te bedenken hoe we in het komende schooljaar omgaan met de gevolgen van de beperkingen waarmee we te maken hebben sinds maart 2020. Hiermee bouwen we voort op de extra maatregelen die we al in schooljaar 2020-2021 namen. We maken hiervoor gebruik van de extra gelden van het Rijk die wij binnenkort kunnen krijgen als we hiervoor een goed plan hebben gemaakt. Dit zijn de zogenaamde NPO-gelden, waarbij ‘NPO’ staat voor het Nationaal Programma Onderwijs na Corona.

En tot slot: het is bijna meivakantie… En als die is afgelopen, komt de zomervakantie al weer dichtbij en daarmee naar wij hopen eindelijk weer een ‘normaal’ schooljaar.

Met vriendelijke groeten,

Jan Adels
rector Willem de Zwijger College

Wat deden we al tot nu toe

Zoals is te lezen in het voorwoord van deze Zwijgerpraat, wordt er hard gewerkt aan een plan voor volgend schooljaar om zo goed mogelijk de negatieve effecten van de corona-maatregelen te beperken. Je zou bijna vergeten dat er dit schooljaar al heel veel gebeurde en gebeurt in dit verband, onder andere met extra overheidssubsidie. Enkele in het oog springende maatregelen zijn:

Herstellessen
In de eerste periode hebben we gewerkt met kortere lesuren (namelijk van 45 minuten) in combinatie met verplichte herstellessen, waardoor het ‘verlies’ in tijd werd gecompenseerd.
In de tweede periode werkten we op dezelfde manier, behalve dat de herstellessen toen niet verplicht waren. De leerlingen konden zelf een keuze maken.

Willems Bijles Centrale
We vroegen extra subsidie bij de overheid aan om examenleerlingen extra te ondersteunen. Dit werd Willems Bijles Centrale: vanaf de derde periode konden alle examenleerlingen extra ondersteuning krijgen na de reguliere lessen. Dit loopt nog steeds door.

Extra tijd voor kernvakken
Momenteel werken we met lesuren van 50 minuten. We hebben extra tijd voor kernvakken ingeroosterd. Deze vakken zijn dus (in veel gevallen) ‘opgeplust’ ten opzichte van de lessentabel.

Les geven volgens profiel
We hebben ervoor gekozen A3 en G3 net als H3 al in periode vier (in plaats van het volgend schooljaar) les te geven volgens het profiel dat ze hebben gekozen.

Extra examentraining
Alle examenleerlingen kunnen deelnemen aan extra examentraining in twee weekenden in mei. Zij hebben dan ook toegang tot een online platform waar ze kunnen oefenen voor het examen.

Extra havo 4-groep
We hebben een extra havo groep 4 gecreëerd voor leerlingen die meer baat hebben bij een meer op maat ontwikkeld programma.

Extra herkansingsmogelijkheden
Vanwege de bijzondere omstandigheden, zijn we ruimhartig omgegaan met het bieden van extra herkansingsmogelijkheden. Zo is er een extra herkansingmogelijkheid gekomen voor een SE toets voor leerlingen in de (voor-) examenklassen.

De nieuwe school

Vorige week informeerde ik alle ouders en leerlingen over onze plannen voor een nieuwe school. Voor alle duidelijkheid brengen wij de belangrijkste zaken nog eens onder uw aandacht:

  • de Vitusmavo en het Willem de Zwijger College hebben het plan een nieuwe school te starten;
  • deze nieuwe school is een ondernemende school, die opleidt voor banen van de toekomst, met als speerpunten: cultuur, digitale technologie en duurzaamheid;
  • op deze nieuwe school is plaats voor iedereen: van mavo t/m vwo+. Om dit brede aanbod te realiseren, wordt de mogelijkheid van een fusie onderzocht;
  • later dit jaar zal blijken of de fusie daadwerkelijk zal doorgaan;
  • als de fusie inderdaad doorgaat, is de nieuwe school een feit vanaf schooljaar 2022-2023;
  • wij opteren voor de nieuwbouw op het Hocras-terrein. Het is niet bekend wanneer deze is gerealiseerd. Wel dat het nog enkele jaren gaat duren. Tot die tijd maken we gebruik van de huisvesting die we hebben;
  • heeft u een vraag of een opmerking: mailt u dan alstublieft de afdelingsleider van uw zoon of dochter. Hij/zij belt u dan op.

Medewerker van de maand: Frank Helsloot afdelingsleider

Frank, hoe lang werk je al op het Willem de Zwijger College?
Ik werk nu 10 jaar op het Willem. Ik heb diverse functies vervuld in het onderwijs. Ik heb gewerkt in het middelbaar onderwijs, speciaal onderwijs en basisschool onderwijs. Ik heb gewerkt als docent aardrijkskunde, groepsmentor en zorg coördinator. Ik was ook ambulant begeleider om kinderen die niet vanzelf meedraaien op een middelbare school goed te laten functioneren. Denk hierbij aan kinderen met ADHD, autisme stoornis en opstandigheidsproblematiek.

Je bent nu afdelingsleider, waarom ben je dat gaan doen?
Na vijf jaar lesgeven op het Willem kreeg ik de kans om afdelingsleider te worden. Het allerleukste van deze functie is om collega’s te begeleiden en mijn ervaring en expertise hierbij in te zetten. Ik ben een soort oliemannetje die zorgt dat alles zo goed mogelijk verloopt voor leerlingen, voor ouders en docenten die in mijn team zitten en waar ik leiding aan geef.

Beschrijf eens een willekeurige dag?
Dat is een grappige vraag, want een willekeurige dag in het leven van een afdelingsleider bestaat eigenlijk niet. Je maakt een planning, neemt je dingen voor, maar er doen zich elke dag onvoorspelbare zaken voor. Dat maakt de baan enorm afwisselend en uitdagend. Die flexibiliteit is iets wat bij mij past. De ene keer observeer ik een les, dan sta ik ouders te woord, komen leerlingen langs met diverse vragen en los ik samen met hen problemen op, hou mij bezig met het opstellen en uitvoeren van beleidsplannen voor de school, geef voorlichting aan basisscholen, heb functioneringsgesprekken met docenten…kortom…geen moment verveling of sleur!

Hoe ziet jullie team eruit?
Het managementteam bestaat uit de rector, conrector en vier afdelingsleiders. We hebben veel met elkaar te maken en er is 1 x per week een managementteam vergadering. En hoe verschillend ook de afdelingen, van brugklassen tot examenklassen, er is veel overlap en we maken gebruik van ieders kracht en expertise. Ik ervaar het als een prettig team wat goed op elkaar is ingespeeld.

Geef je ook nog les?
Dit jaar niet, ook vanwege alle coronaperikelen waar we ons mee bezig houden, maar normaal geef ik 1 dag in de week aardrijkskunde. Dat is leuk om te combineren, en goed om de feeling in lessituaties te houden met docenten en leerlingen in een klassituatie. Per slot is dit ook de reden waarom ik ooit het onderwijs in ben gegaan, het werken met kinderen, overdragen van kennis in het vakgebied. De liefde voor het lesgeven. En, bij aardrijkskunde haal je de wereld binnen. Sla de krant maar open, de kleine en grote wereld om ons heen, dat kun je bij aardrijkskunde lessen mooi kwijt, of het nou gaat over milieuvraagstukken of cultuurverschillen en overeenkomsten en alles wat daarbij komt kijken. Ik word blij van het enthousiasme en de creativiteit van kinderen. Een leuk voorbeeld om te noemen dat bij een les in de brugklas over klimaatverandering, leerlingen met de oplossing kwamen om een heleboel stofzuigers in de ruimte te plaatsen om zo CO2 te kunnen opzuigen. Dit soort leuke en creatieve gedachtes van kinderen geeft mij energie.

En als laatste natuurlijk ook wat privé vragen. Waar woon je? En met wie?
Ik woon met veel plezier in Hilversum. Ik ben geboren en getogen in Amsterdam. Daar zou ik niet meer naar toe willen verhuizen. Veel te druk. Het is heel fijn om in Hilversum te wonen. Ik fiets met veel plezier heen en weer over de hei naar school en weer naar huis en het is heerlijk om dan je hoofd te laten leegwaaien. Ik ben getrouwd, heb twee leuke dochters. De oudste wil ook het onderwijs in; het speciaal onderwijs en de jongste wil graag creatieve therapie gaan doen met kinderen. Zo zie je maar, de appel valt niet ver van de boom. In mijn vrije tijd wandel ik graag, ik hou van lezen en ga vaak snookeren. En ik ben vrijwilliger voor een bewoner van De Amerpoort. Bij deze meneer ga ik al 25 jaar op bezoek, praat wat met hem, drink kopjes koffie. Dat is heel mooi om te kunnen doen en ook hier een bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Examen 2021

Ook dit jaar gaat een grote groep leerlingen van Havo 5 en VWO 6 onze school verlaten. Na jaren van gezelligheid, leren, huiswerk maken, blokken voor toetsen komt er voor hen een einde aan hun schooltijd op het Willem. Hoe ervaren de leerlingen dit zelf? Voor deze Zwijgerpraat spraken we met twee van hen.

Leonie van Barneveld

H5, 17 jaar oud. Ze doet eindexamen in de vakken: Nederlands, Engels, wiskunde B, geschiedenis, biologie, Frans en economie.

De sfeer is fijn op het Willem zegt ze. Ze heeft met veel plezier 5 jaar doorgebracht op het Willem.

En dat terwijl het Willem niet eens haar eerste keus was, ze was destijds uitgeloot op het Vitus. Best eng dus want al haar vriendinnetjes gingen wel naar het Vitus. Maar zegt ze, ze heeft hier zoveel nieuwe mensen leren kennen, vooral toen ze zich in de brugklas aanmeldde voor de kleine avond en tot haar grote verrassing de hoofdrol kreeg, als Elisabeth Scrooge. Toen voelde ze zich direct op haar plek. Dat cultuur aspect vond ze zo leuk dat ze later ook meedeed aan de grote avond, de musical Julia@Romeo, als bendelid en als pastoor. Ook dat was heel erg leuk om te doen.

Ze noemt vooral alle bijzondere dingen als de activiteitenweek, sportdagen, projecten buiten de lessen om als hoogtepunten van haar schoolcarrière. Dan leer je elkaar pas goed kennen.

Ze is geen fan van de toetsweken, maar ja dat moet natuurlijk wel gebeuren. Maar misschien kan de lesstof ook op een andere manier worden getoetst want het is best veel. In de loop van de schooljaren nemen de toetsen weliswaar af, maar de stof wordt steeds meer. Soms mogen de docenten best wat meer onderling bespreken hoeveel toetsen er voor alle vakken zijn zegt ze, wat meer rekening houden met de leerlingen, zodat het wat beter verdeeld wordt.

Het is fijn dat er docenten zijn waar je echt veel aan hebt. Die bijzonder voor je zijn, altijd voor je klaar staan, waar je goed mee kunt praten. Ze heeft veel gehad aan haar mentoren.

Corona was natuurlijk een vreemd gegeven zo in dit laatste schooljaar. Best turbulent. Wel was het lekker rustig in het gebouw met een periode waar alleen examenleerlingen aanwezig waren. Het is een rare tijd zegt ze.

En wat gaat ze na haar examen doen? Leonie heeft de toelatingstoets gedaan bij de Pabo in Utrecht en in Amsterdam. Ze twijfelt nog welke stad voor haar de beste keuze is. De HU heeft een aantrekkelijk aanbod, daar zijn ook gymlessen wat de HVA niet heeft, maar in Amsterdam zitten de locaties in de binnenstad en in Utrecht is er een campus buiten het centrum. Gelukkig heeft ze nog even om haar definitieve keuze te maken. We wensen haar veel succes en wat leuk dat ze het onderwijs in wil!

Felix Smit

V6, 18 jaar oud. Hij doet examen in de vakken: Nederlands, Engels, wiskunde A, bedrijfseconomie, economie, Frans, Duits, geschiedenis. Hij had ook graag scheikunde willen doen, maar mocht “maar” 8 vakken doen. Felix heeft eerst Havo gedaan en is daarna doorgestroomd naar het VWO.

Felix heeft vanwege zijn overstap na de Havo naar het vwo 7 jaar op het Willem gezeten. En met veel plezier. Hij geeft aan dat de onderbouw echt totaal anders is dan de bovenbouw. In de bovenbouw heb je meer vrijheid, er wordt gedifferentieerd en dat maakt het voor hem aantrekkelijker.

Wel was raar voor hem dat na het examen van de Havo alle vrienden weg gingen en hij een nieuwe start moest maken met allemaal nieuwe leerlingen in vwo 5. Hij had veel vrienden gemaakt door de kleine avond en een goeie band met iedereen opgebouwd. Maar tegelijkertijd was de overstap ook een moment voor zelfontwikkeling en nieuwe uitdagingen.

Dit corona jaar was ook voor hem heel raar. De school was lang dicht, maar hij heeft die tijd goed gebruikt. Veel financiële boeken gelezen, een eigen online bedrijfje gestart, waar hij laptops, telefoon hoesjes en cardwallets kocht en verkocht. Daar is hij mee gestopt, maar dat ondernemen is echt iets voor hem. Hij is nu bezig om de aandelenmarkt te onderzoeken en is bezig te kijken naar nieuwe opkomende markten, opkomende bedrijven, zoals waterstofaandelen, om daar in te beleggen. Dat is ook zijn droom, hij wil ondernemer worden, investeerder in opkomende bedrijven.

Hij gaat dan ook Business Administration doen aan de UvA, waar hij inmiddels ook is aangenomen, hij was super blij met zijn hoge rangnummer waardoor plaatsing geen probleem was.

Felix heeft ook jaren in de leerlingenraad gezeten en hij heeft voor ons nog wel een opmerking, de communicatie naar leerlingen is goed, maar kan beter. Een voorbeeld is dat de leerlingenraad commentaar heeft op het nakijken van toetsen, het beleid daarin en daar niet altijd in gehoord wordt. Zelf zou hij ook iets meer vrijheid willen hebben bij het invullen van de lessen. Bij het ene vak heb je als leerling een hoog niveau en zou je minder lessen kunnen volgen om toch een mooi cijfer te halen en bij een ander vak wil je als leerling meer les krijgen omdat je daar zwakker voor staat. Die zelfstandigheid zou iets zijn om eens over na te denken geeft hij mee als tip aan ons.

Ook hij is erg te spreken over zijn mentoren. Behalve dat zij goed onderwijs geven, zijn ze ook echt persoonlijk betrokken en dat is heel fijn. Hij heeft het idee dat de docenten op het Willem in vergelijk met andere scholen waar vrienden van hem zitten echt het beste met je voor hebben en begaan zijn met de leerlingen. Dat is een mooi compliment Felix, dank je wel!

Leonie van Barneveld

H5, 17 jaar oud. Ze doet eindexamen in de vakken: Nederlands, Engels, wiskunde B, geschiedenis, biologie, Frans en economie.

De sfeer is fijn op het Willem zegt ze. Ze heeft met veel plezier 5 jaar doorgebracht op het Willem.

En dat terwijl het Willem niet eens haar eerste keus was, ze was destijds uitgeloot op het Vitus. Best eng dus want al haar vriendinnetjes gingen wel naar het Vitus. Maar zegt ze, ze heeft hier zoveel nieuwe mensen leren kennen, vooral toen ze zich in de brugklas aanmeldde voor de kleine avond en tot haar grote verrassing de hoofdrol kreeg, als Elisabeth Scrooge. Toen voelde ze zich direct op haar plek. Dat cultuur aspect vond ze zo leuk dat ze later ook meedeed aan de grote avond, de musical Julia@Romeo, als bendelid en als pastoor. Ook dat was heel erg leuk om te doen.

Ze noemt vooral alle bijzondere dingen als de activiteitenweek, sportdagen, projecten buiten de lessen om als hoogtepunten van haar schoolcarrière. Dan leer je elkaar pas goed kennen.

Ze is geen fan van de toetsweken, maar ja dat moet natuurlijk wel gebeuren. Maar misschien kan de lesstof ook op een andere manier worden getoetst want het is best veel. In de loop van de schooljaren nemen de toetsen weliswaar af, maar de stof wordt steeds meer. Soms mogen de docenten best wat meer onderling bespreken hoeveel toetsen er voor alle vakken zijn zegt ze, wat meer rekening houden met de leerlingen, zodat het wat beter verdeeld wordt.

Het is fijn dat er docenten zijn waar je echt veel aan hebt. Die bijzonder voor je zijn, altijd voor je klaar staan, waar je goed mee kunt praten. Ze heeft veel gehad aan haar mentoren.

Corona was natuurlijk een vreemd gegeven zo in dit laatste schooljaar. Best turbulent. Wel was het lekker rustig in het gebouw met een periode waar alleen examenleerlingen aanwezig waren. Het is een rare tijd zegt ze.

En wat gaat ze na haar examen doen? Leonie heeft de toelatingstoets gedaan bij de Pabo in Utrecht en in Amsterdam. Ze twijfelt nog welke stad voor haar de beste keuze is. De HU heeft een aantrekkelijk aanbod, daar zijn ook gymlessen wat de HVA niet heeft, maar in Amsterdam zitten de locaties in de binnenstad en in Utrecht is er een campus buiten het centrum. Gelukkig heeft ze nog even om haar definitieve keuze te maken. We wensen haar veel succes en wat leuk dat ze het onderwijs in wil!

Felix Smit

V6, 18 jaar oud. Hij doet examen in de vakken: Nederlands, Engels, wiskunde A, bedrijfseconomie, economie, Frans, Duits, geschiedenis. Hij had ook graag scheikunde willen doen, maar mocht “maar” 8 vakken doen. Felix heeft eerst Havo gedaan en is daarna doorgestroomd naar het VWO.

Felix heeft vanwege zijn overstap na de Havo naar het vwo 7 jaar op het Willem gezeten. En met veel plezier. Hij geeft aan dat de onderbouw echt totaal anders is dan de bovenbouw. In de bovenbouw heb je meer vrijheid, er wordt gedifferentieerd en dat maakt het voor hem aantrekkelijker.

Wel was raar voor hem dat na het examen van de Havo alle vrienden weg gingen en hij een nieuwe start moest maken met allemaal nieuwe leerlingen in vwo 5. Hij had veel vrienden gemaakt door de kleine avond en een goeie band met iedereen opgebouwd. Maar tegelijkertijd was de overstap ook een moment voor zelfontwikkeling en nieuwe uitdagingen.

Dit corona jaar was ook voor hem heel raar. De school was lang dicht, maar hij heeft die tijd goed gebruikt. Veel financiële boeken gelezen, een eigen online bedrijfje gestart, waar hij laptops, telefoon hoesjes en cardwallets kocht en verkocht. Daar is hij mee gestopt, maar dat ondernemen is echt iets voor hem. Hij is nu bezig om de aandelenmarkt te onderzoeken en is bezig te kijken naar nieuwe opkomende markten, opkomende bedrijven, zoals waterstofaandelen, om daar in te beleggen. Dat is ook zijn droom, hij wil ondernemer worden, investeerder in opkomende bedrijven.

Hij gaat dan ook Business Administration doen aan de UvA, waar hij inmiddels ook is aangenomen, hij was super blij met zijn hoge rangnummer waardoor plaatsing geen probleem was.

Felix heeft ook jaren in de leerlingenraad gezeten en hij heeft voor ons nog wel een opmerking, de communicatie naar leerlingen is goed, maar kan beter. Een voorbeeld is dat de leerlingenraad commentaar heeft op het nakijken van toetsen, het beleid daarin en daar niet altijd in gehoord wordt. Zelf zou hij ook iets meer vrijheid willen hebben bij het invullen van de lessen. Bij het ene vak heb je als leerling een hoog niveau en zou je minder lessen kunnen volgen om toch een mooi cijfer te halen en bij een ander vak wil je als leerling meer les krijgen omdat je daar zwakker voor staat. Die zelfstandigheid zou iets zijn om eens over na te denken geeft hij mee als tip aan ons.

Ook hij is erg te spreken over zijn mentoren. Behalve dat zij goed onderwijs geven, zijn ze ook echt persoonlijk betrokken en dat is heel fijn. Hij heeft het idee dat de docenten op het Willem in vergelijk met andere scholen waar vrienden van hem zitten echt het beste met je voor hebben en begaan zijn met de leerlingen. Dat is een mooi compliment Felix, dank je wel!

Van de oudercommissie

Het moge duidelijk zijn, de OC heeft zich afgelopen tijd niet verveeld. Wij hebben een paar indringende gesprekken met de schoolleiding gevoerd over het rooster dat in P4 gelukkig een duidelijk verbetering kent. De meeste aandacht ging echter uit naar het voorgenomen besluit om een nieuwe scholengemeenschap met een onderscheidend profiel, onderwijsconcept en onderwijsaanbod te starten waarin onze school en mavo Vitus samengaan. Dit traject is met name op het niveau van de MR besproken en voorbereid, maar de OC zal haar mening en voorstellen namens de ouders aan de afgevaardigden van de MR (blijven) verstrekken. De OC onderschrijft de wens en noodzaak dat onze school een ander en verfrissend aanbod moet bieden, maar wij zullen waken dat de huidige thema’s aandacht blijven houden van de schoolleiding en monitoren dat de leerlingen door deze moeilijke tijd heen worden geholpen. Daarbij hebben we oog voor de werkdruk van de docenten van wie een grootte mate van flexibiliteit en wendbaarheid wordt verwacht. Kortom: focus op de kwaliteit van het huidige onderwijs en de weerbaarheid van interne organisatie van Willem de Zwijger College zijn onze prioritiet komende tijd!

Tot de volgende Zwijgerpraat, of eerder via mail (oudercommissie@mdw.wdz.nl), app of telefoon,

Truke den Uyl-Slagter, Eric Hoefman, Hein Langendijk, Margot de Jong, Riekelt Pasterkamp, Bea Berndsen, Raymond Kuijten, Dillianne van den Boogaard en Patricia Schaafsma

Nieuwsbrief maart 2021

MAART 2021

Voorwoord – Jan Adels

Beste ouders,

Dit is het eerste nummer van de ‘Zwijgerpraat nieuwe stijl’. Dat betekent dat er ook een ‘Zwijgerpraat oude stijl’ is: dit was een tweemaandelijks verschijnend bulletin voor ouders waarin wij wetenswaardigheden bundelden over de school en onze leerlingen die al eerder op de website stonden. De ‘Zwijgerpraat nieuwe stijl’ zal één keer per maand verschijnen en nieuws en wetenswaardigheden bevatten over de school, onze leerlingen en collega’s. De oudercommissie zal ook geregeld een bijdrage leveren. Naast deze Zwijgerpraat zal ik u brieven blijven sturen over allerlei meer officiële zaken waarover u snel moet worden geïnformeerd.

Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om u te bedanken. Want het zijn spannende tijden, waarin wij uw geduld en uithoudingsvermogen behoorlijk op de proef stellen. Wij zijn gedwongen op school veel te improviseren, waardoor dingen soms niet (in één keer) goed gaan. U krijgt hier ook mee te maken. En wij moeten voortdurend onze manier van werken veranderen, afhankelijk van instructies die we van de overheid krijgen. De zeer vele brieven die ik schreef, getuigen hiervan. En natuurlijk zijn er ouders met vragen en soms met klachten. Maar uiteindelijk lukt het steeds om er in overleg uit te komen, hetzij met individuele ouders, hetzij met de op het Willem zo actieve oudercommissie. Veel dank hiervoor!

Met vriendelijke groeten,
Jan Adels
rector Willem de Zwijger College

De oudercommissie 2021 stelt zich voor

Wij zijn met 9 enthousiaste ouders actief betrokken bij het wel en wee van school. Dat doen wij door maandelijks (of zoveel meer als noodzakelijk) met de schoolleiding te vergaderen en te adviseren over verschillende onderwerpen. Wij bepalen zelf de onderwerpen die wij willen bespreken en worden gelukkig ook met input gevoed door ouders. Afgelopen jaar stond – hoe kan het ook anders – de vele uitdagingen van het online onderwijs elke maand op de agenda. Hoe zorgen wij – school, leerlingen en ouders – voor goed onderwijs onder deze moeilijke omstandigheden? Het is bemoedigend om te zien dat dankzij de komst van Jan Adels onze rol in het uitoefenen van ons adviesrecht is gegroeid. In een open sfeer hebben wij alle mogelijkheid om ideeën voor te dragen en kritische geluiden te uiten. Voor de komende tijd staat op de agenda: toetsen P3; nazorg en zomeronderwijs en de eerste bevindingen van het vernieuwde rooster. Jullie input is altijd welkom!

Dit jaar zullen wij nog de volgende activiteiten organiseren:

  • de Beroepenavond voor leerlingen uit 5 VWO waarbij ouders of een externe vol verve uitleggen wat hun beroep zo leuk maakt. Dit jaar staat deze avond gepland op 19 mei.
  • de Ouderavond voor ouders waarbij een prangend thema wordt uitgelicht door een gastspreker en tot doel heeft ouders nuttige informatie hierover te verschaffen. Zo zijn aan bod geweest, alcohol en pubers, pesten en social media. Dit jaar zal de avond in mei worden georganiseerd zeer waarschijnlijk online. Jullie ontvangen een uitnodiging hiervoor.

Tot de volgende Zwijgerpraat, of eerder via mail (oudercommissie@mdw.wdz.nl), app of telefoon.

Truke den Uyl-Slagter, Eric Hoefman, Hein Langendijk, Margot de Jong, Riekelt Pasterkamp, Bea Berndsen, Raymond Kuijten, Dillianne van den Boogaard en Patricia Schaafsma.

.

Medewerker van de maand

En de medewerker van de maand is…..Samuel Ferdinandus! Deze bevlogen godsdienstdocent is al meer dan 12 jaar in dienst bij het Willem. Zijn lessen zijn zijn leven en zijn hobby. Na zijn opleiding Theologie en studie Pastoraat in Amsterdam heeft hij in Jakarta en Kampen de opleiding tot predikant gedaan. Zijn vicariaat heeft hij in de protestantse kerk van Jakarta en bij het Hervormd centrum (bejaardenhuis) in Zaandam gelopen. Het lesgeven en vertellen van verhalen heeft hij geleerd toen hij voor het IKOS ( interkerkelijk overleg in schoolzaken ) in Amsterdam les gaf, naar eigen zeggen meer daar dan op de opleiding. De lessen die hij voor het IKOS gaf op verschillende openbare basisscholen begonnen in de keukentjes van de scholen met slechts 3 of 4 leerlingen maar dit groeide al snel uit tot lessen voor de hele klas en later voor de hele bovenbouw, groep 5 t/m 8.

Daarnaast deed vader Ferdi, zoals hij door veel leerlingen wordt genoemd, als jongeren predikant ook de catecheselessen voor de kerk. Als leraar is hij wel een aparte verschijning, want hij is dagelijks gekleed in een pastores/predikanten outfit, zoals hij het zelf noemt zijn pinguïn outfit. Zo is hij herkenbaar in dit werk uniform, net als bijvoorbeeld een agent die ook in uniform beter herkenbaar is. En over zijn schouder is bijna altijd een Molukse sjaal gedrapeerd in de kleuren van het kerkelijk jaar. Dit blijkt een antependium te heten dat de geestelijkheid gebruikt bij de diensten.  Op deze manier herkennen de leerlingen hem en weten aan de kleuren die hij draagt dat er iets godsdienstig aan staat te komen. Momenteel wordt er lesgegeven in de naastgelegen Spieghelkerk. Dat voelt voor Ferdi als thuiskomen, hier in Gods huis bijbel verhalen te mogen vertellen, is zeker in corona tijd een geschenk uit de hemel. En, het is echt een galmende ervaring.

‘t Spant!

Behalve van de Spieghelkerk mogen we ook gebruik maken van ruimtes in ’t Spant. Daar worden toetsen gehouden voor de bovenbouw leerlingen. We zijn ontzettend blij met deze oplossing en willen de medewerkers van ’t Spant dan ook via deze nieuwsbrief ontzettend bedanken. En hoe leuk is het om in ’t Spant te zitten!

Praktijkexamen muziek

Op woensdag 10 maart en donderdag 11 maart waren de praktijkexamens muziek. Dit keer niet met zenuwachtige ouders, leerlingen en belangstellenden erbij, maar dit keer online te volgen via onze website. Het zag er bijzonder professioneel uit. En wat een talenten! The Voice of Holland is er niets bij!

Lena Radt, 16 jaar, vindt zingen heel erg leuk. Ze houdt van diverse muziekstromingen van indiepop, tot alternatieve muziek maar liever geen top 40. En klassiek zal ze zelf niet snel luisteren, maar dat staat altijd wel aan in de auto van haar vader. Ze heeft bewust gekozen voor muziek in haar pakket. Muziek moet je echt niet kiezen als je denkt dat je dan makkelijk een goed cijfers scoort, want zo werkt het niet, je moet er veel voor doen. Op het examen speelde ze o.a. eigen werk en The less I know the better van Tame Impala. Dat was bijzonder indrukwekkend.

Mees Mallant, 18 jaar, speelde achter de vleugel Liebestraum  No.3 van Franz Liszt en van zijn lievelingscomponist Rachmaninoff Elegie Op.3 No.1. Mees is 18 jaar en woont in Blaricum. Hij speelt al vanaf zijn 8ste piano. Hij werd enthousiast gemaakt voor klassieke muziek door een vriendje van de basisschool. Die vriend is naar het conservatorium gegaan. Dat zou Mees ook wel willen maar hij kiest toch voor een toekomst met meer financiële zekerheid en gaat werktuigbouwkunde studeren. Maar muziek blijft zijn grote liefde. Zo speelt hij op 25 juni het 11de pianoconcert van Mozart. Zodra de locatie bekend is zullen we dat hier zeker vermelden.

Ook Tije Appel, 18 jaar, is gegrepen door muziek. Hij raadt dan ook iedereen aan op het Willem, met name nieuwe brugklassers om als keuzevak muziek te kiezen. Niet alleen is muziekdocent Robin Buijs geweldig, maar muziek brengt je als persoon veel zegt hij. Hij houdt van lekkere gitaarmuziek. Hij speelde Stairway to heaven van Led Zeppelin en Home again van Micheal Kiwanuka. Hij zou best iets met muziek willen gaan doen maar kiest toch voor een bedrijfseconomische richting.

Van de Havo hebben o.a. Marleen de Beer, Jonna Oosterlaag en Roos Weidema hun praktijkexamen gedaan. Marleen en Jonna zijn 18 en Roos is 17 jaar. Ze vonden het examen heel erg leuk om te doen en het ging ook goed. Wel was het gek om applaus te krijgen, dat was een aparte sensatie. Want in de klas klap je niet voor elkaar. Ze horen snel of ze het praktijkexamen gehaald hebben en dan wacht het aan het eind van het schooljaar nog het examen muziek theorie. Roos wilde altijd al naar het conservatorium, ze heeft zich aangemeld in Utrecht en Amsterdam. Ze heeft gezongen, filmpjes gestuurd en een theoretische toets gedaan. Voor het eindexamen op het Willem heeft ze muziek van Carol King, Alaina Castillo en eigen werk gezongen. Jonna gaat na het Willem studeren aan het muziektheater in Arhem, ze moet daar begin april auditie voor doen. Voor ons speelde ze o.a. op saxofoon de Aria van Eugene Bozza. Marleen twijfelt tussen muziektherapeut en forensisch onderzoek. Ze liet ons op het examen genieten van eigen werk, Faded thoughts en Fevrier en speelde Liebestraum van Franz Liszt.

Robin Buijs – docent muziek

Samen met Karen Moll van Charante vertegenwoordigt hij de muzieksectie van het Willem. Robin werkt hier nu 4 jaar. Naast docent is hij drummer. Hij speelt in diverse bands, waarvan Tangerine waarschijnlijk de meeste bekende is. Hij heeft het conservatorium in Amsterdam gedaan en daarna getoerd over de hele wereld, o.a. in de VS en Europa. Robin heeft ook veel studiowerk gedaan voor films en reclame. Dit werk en het les geven is goed te combineren. Wat leuk is van docent zijn op het Willem is om leerlingen van jongs af aan bekend en enthousiast te maken met muziek, om zelf een instrument te bespelen en zelf te zingen. In de bovenbouw gaat die ontwikkeling verder en begeleidt hij leerlingen richting hun examen. Wij vinden het normaal, maar eigenlijk is het heel bijzonder dat het Willem één van de weinige VO scholen in het Gooi is waar muziek als eindexamenvak mogelijk is. Een mooie plek voor creatief talent!